RSS vesti

Početna strana
Strana se učitava

Balkan /Kružna tura/
24. avgust - 04. septembar 2015.

ИЗВЕШТАЈ СА АКЦИЈЕ

БАЛКАН/ Кружна тура/

ВРАЧАНСКИ БАЛКАН-Враца-1481м, Мелник /БГ/
ФАЛАКРОН-2211м, ПАНГЕО-1955м, Аспровалта /ГР/
OГРАЖДЕН-1749м, Дојран /МК/

24.08.-04.09. 2015

24.08 Група мала од четири «момка» са средовечном «астром» из Београда је пошла у 7 сати на дванаестодневну туру по местима и планинама југоисточног дела Балкана. Преко Зајечара и Вршке чуке ушли смо у Бугарску. Прво смо отишли у краћи обилазак града Видина на Дунаву. Затим даље настављамо до Белоградчика где обилазимо тврђаву. На крају овог дана долазимо до града Враце на северном подножју истоимене планине.
25.08 ВРАЧАНСКИ БАЛКАН. Успон на планину Врацу, ка највишем врху Бегличка могила кренули смо са пута изнад села Згориград. Ту почиње стаза која води кроз долину Леве реке. Лево од стазе налазе се остаци јаловишта од рудника које је када је поплава однела брану 1966 затрпало већи део села Згориград и део града Враце одневши стотине живота. Стаза уз долину Леве реке је добро уређена, има доста мостића, а у стрмим а понегде и вертикалним стенама направљене су дрвене степеница све до водопада Боров Камик. Услед великих суша на водопаду није било воде. Изнад водопада престаје шума и излази се на травнати део. Јужне стране планине ка реци Искар су срмије. Преко три врха или кота долази се до Бегличке могиле-1481м. Видик није био најбољи и поред ведрог времена. Са врха силазак до дома Паршевица/1270м/, одмор па наставак повратка истом стазом од водопада до села. Дужина туре је била око 18км, успон 1100м.
26.08. Напуштамо Врацу и путем преко Мездре одлазимо долином реке Искар која у овом делу пресеца сео планински венац Старе Планине или Балкана. Западно од Софије наставили смо пут до Рилског манастира, затим Благоевграда до Мелника, одредишта за овај дан. У Мелнику као и увек не може се заноћити без чувеног вина код „Шестака“.
27.08. Ујутро смо отишли превозом до Роженског манастира, обишли манастир и кренули до оближњих видиковаца у близини врха Св.Илија-722м одакле се види цела околина Мелника. Два члана су наставили стазом ка 5км удаљеном Мелнику а двојица су се вратили превозом. Поподне смо обишли у брдима јужно од Мелника средњовековну цркву Св.Николе, остатке Мелничке тврђаве, цркве Св.Харалампија и Св.Богородице Спилеотисе одакле је најбољи поглед на горњи део места.
28.08. ФАЛАКРО /ΦΑΛΑΚΡΌ/. Настављамо даље ка Грчкој. Преко места Гоце Делчев на јужном подножју Пирина долазимо до граничног прелаза Илинден где напуштамо Бугарску и идемо преко места Като Неврокопи право на планини Фалакро, северно од Драме. По великој врућини са пута код скијашког центра крећемо на успон на западне ободне врхове великог јужног гротла планине. Северне стране планине су травнате падине са скијашким стазама док је јужна страна у облику полукруга, као разорени кратер, са стрмим и вертикалним кречњачким стенама, што значи да није кратер. Прво смо изашли на врх Карталка-2045м а затим и на врх Хионотрипа-2111м. Вратили смо се кружном стазом поред стада крава којих има доста на овој планини. Зими скијаши, лети краве и понеки планинар. Од превелике врућине и вртоглавице једва стигосмо до Драме на „Митос“ и велики гирос каквог више у Грчкој не нађосмо. Дужина туре је била око 6км, успон 500м. Предвече смо стигли у Аспровалту на Егејско море.
29.08. Аспровалта, први дан на мору.
30.08. ПАНГЕО / ΠΑΓΓΑΙΟΥ ΟΡΟΥΣ/. Нема много купања већ рано ранимо и идемо ка планини Пангео. Старим путем ка Кавали из места Панагиа кренули смо путем понегде скоро разнесеним. Успели смо да дођемо до пл.дома и још мало даље на 1520м. Одатле смо кренули путем који обилази врх Авго, дошли до превоја до другог дома и скијашког центра и путем који води до предајника стигли на врх Мати-1956м. Силазак на превој па успон на јајолики врх Авго/Αυγό/-1835м, што му и име говори. Дужина туре је била око 10км, успон 750м. По силаску са врхова одлазак до археолошког локалитета Филипи. У Кавалу смо стигли предвече, краћа тура до тврђаве и повратак у Аспровалту.
31.08. Аспровалта
01.09. Из Аспровалте преко Килкиса одлазак за Дојран у Македониј. После смештаја одмор на обали али без купања јер је вода превише прљава, пуна траве. Ипак риба и вино су извадили ствар.
02.09. ОГРАЖДЕН. Ујутро што пре из Дојрана журимо до Валандова где се изнад града у једној долини налази мотел Извор. Кратко препакивање и наставак пута преко Струмице до превоја на западном делу планине Огражден. Са превоја полазак на туру шумским путем што води прво кроз букову шуму па на голет са клекама где смо видели више скупљача клекиња које продају по један евро за кило. Горе при крају борова шума која је претрпела пожаре. И најзад највиши врх Огражден-1749м. одакле се слабо шта види. Одмор па повратак истом стазом. За овакве временске услове дугачка и напорна тура по не баш занимљивој планини. Дужина туре је била око 25км, успон 900м.
03.09. Дан за обилазак околине Струмице. Прво смо обишли старе манастире Водочу посвећен Св.Леонтију и манастир Вељусу посвећен Св. Богородици Милостивој (Елеуса), западно од Струмице. Затим на крају Беласица, односно Смоларски и Колешински водопади на северном подножју планине. Право освежење у густим листопадним шумама од топлих претходних дана. Има воде на водопадима и поред великр суше, вода бистра, чиста, из шкриљаца. Још једном за крај Струмица, леп и чистог град ако не гледамо приградска сеоска насеља.
04.09. И за повратак свраћамо у Штип на познате пастармајлије после којих није више било потребе за јелом до куће. Успут смо свратили у цркву Св.Ђорђа у Старом Нагоричану и манстир Св.Прохора Пчињског. У Београд стигосмо око 21.сат по великом пљуску где после 12 дана први пут покисосмо.