RSS vesti

Web prijatelji:

Početna strana
Strana se učitava

Stara planina, Midžor (2169m)
13 - 17. februar 2015.

Стара планина-Миџор

13.02. – 17.02.2015.

Stara planina se nalazi na istoku Srbije i sastavni je deo Karpatsko-balkanskog masiva. Masiv Stare planine je zapadni deo poznate Balkan planine koja se proteže sve do Crnog mora, deleći Bugarsku na dva dela. Ukupna površina masiva Stare planine je 1802 km2. Stara planina počinje kod Negotina, a zatim se nastavlja u blagom luku istočno od Zaječara, Knjaževca, severno od Pirota i Dimitrovgrada i dalje na istok, kroz Bugarsku, do Crnog mora. Ukupna dužina Stare planine je oko 600 km. Planinski venac se prostire sa severozapada ka jugoistoku, duž srpsko-bugarske granice. Najviši vrh Stare planine je Midžor, visine 2169 m. .Planina je bogata vodom, kanjonima, ponorima, vrelima i vodopadima. Na Toplodolskoj reci i njenim pritokama se nalaze najlepši vodopadi Srbije. Preko1190 biljnih vrsta ulepšavaju ovu planinu. Životinjski svet je raznolik, počev od leptira, vodozemaca, gmizavaca, ptica, riba, pa do krupne divljači. Stara planina je poznato stanište jelena, vuka, divlje svinje, lisice i zeca. Od 1997. godine, Stara planina je proglašena kao prirodno dobro od izuzetnog značaja. Površina parka iznosi 142000 h. Novosagrađeni hotel i žičara sve više privlače ljubitelje prirode, skijaše i planinare.

Ка Старој планини кренули смо у петак поподне и стигли у Калну око 21 ч. Велика група планинара и скијаша се смешта у Конацима Старе планине и приватним становима. Сутрадан смо пошли ка скијалишту. Пут ка Планинарском дому Бабин зуб је био неочишћен, па смо морали пешице до дома. Настављамо успон на Миџор преко Жаркове чуке, докле је била стаза направљена моторним санкама. Даље смо је ми правили. Одвајамо се од летње маркације пре завршног успона и излазимо на гребен и границу са Бугарском. За нешто мање од пет сати, излазимо на највиши врх Старе планине - Миџор (2169 м).
Време је сунчано, без ветра, изванредно за планинарење. Истом стазом се враћамо до дома и поново асфалтом до раскрснице, одакле смо и започели успон. По мраку стижемо у аутобус. Наредни дан је планиран као растерећење претходног. Од Јабучког равништа се пењемо на Бабин Зуб (1757 м) и на врху се сликамо са скијашима.

Настављамо ка превоју на коме се налази ресторан, и низ стазу „Коњарник“ долазимо до асфалта где нас је покупио аутобус. Још једну пешачку туру смо направили од Јабучког равништа до Темске, преко села Засковци. Тура је била веома интересантна, дугачка, са предивним видицима и природом.

Успут смо обишли женски манастир Свети Ђорђе, у Темској, и градским превозом стигли у Калну. Задњег дана нашег боравка на Старој планини, попели смо се на Жаркову чуку (1848 м). За време нашег четвородневног боравка на Старој планини, већа група скијаша је имала посебно задовољство у скијању. Све жичаре су стално радиле, уз рекордан број скијаша од када је отворено скијалиште.
Изведене пешачке туре (маршрута, дужина, савладана висинска разлика, време трајања, број учесника):
A Raskrsnica - Pl.dom Babin Zub - Midžor - Pl.dom Babin Zub - Raskrsnica 23km 10h 14
B. Jabučko ravnište - Babin Zub – Plaža – Crni vrh 16km 5h 11
C Jabučko ravnište - Zaskovci – Temska 19km 6h 09
D Pl.dom Babin Zub - Žarkova Čuka - Golema reka – Ždrma22km 11h 18

Освојени значајни врхови (назив, кота, број учесника, датум):
Midžor 2168m 14 14.02.2015.
Babin zub, 1757m 35 15.02.2015.
Žarkova Čuka, 1848m 09 17.02.2015.
Посета значајним местима и обилазак културно-историјских споменика (назив):
Manastir Sv. Đorđe-Temska
Извештај: Владислав Матковић

Водич: Владислав Матковић
Помоћник водича: Светлана Вељковић

Фотографије Славко Шмит, Небојша Бошњак и Светлана Вељковић.