RSS vesti

Strana se učitava

Kavkaz
13 - 29. jun 2014.

13.06. Из Београда смо кренули авионом у 12.05. На аеродром Сабиха Гокчен на азијској страни Турске стигли смо у 14.50. И онда је уследило чекање до следећег лета за Тбилиси у 23,40.
14.06.У Тбилиси смо стигли рано ујутро, у 2.50. На аеродрому нас је чекао Леван са минибусом. Одвезли смо се до хостела „Ирина“ у северном делу града. Одморили смо до 10 сати па кренули у обилазак града. Кренули смо у једну кружну туру. Од трга Марјанашвили па мостом преко реке Куре /Мтквари/ прешли до главне централне улице Руставели која води до трга где се налази споменик Св.Ђорћу. Затим старим делом града до купатила у подножју тврђаве Нарикала. Прелазимо другим мостом преко реке до цркве Метехи па до главног новоизграђеног храма Цминда Самебе и повратак у стари део града. Даље је ишао свако по свом избору. На овој тури смо обилазили све што смо сматрали да је занимљиво да се види.

15.06.ЈУЖНА ГРУЗИЈА .Овог дана смо прво отишли до катедралне цркве Ниноцминде /6.век/ која се налази у месту Сагареџо. Затим смо наставили даље и преко села Удабно отишли до пустињског дела Грузије на граници са Азербејџаном, односно до манастирског комплекса Давид Гареџа /6.век/ који је окружен са мноштвом испосница у стенама. Обишли смо манастир а потом смо прешли преко гребена где се на јужним падинама на територији Азербејџана налазе бројне испоснице и црквице укопане у пешчарским стенама. Већина њих је осликана. Вратили смо се другом стазом до манастира и при повратку свратили у занимљиву кафана на периферији села Удабно.

16.06. ИСТОЧНА ГРУЗИЈА. Одлазак на исток једним делом пута као јуче али идемо даље до места Сигнаги. У манастир Удабно нисмо могли ући јер се отвара у 10. сати а ми смо стигли раније. На кратко смо обишли место Сигнаги и отишли до места Кварели на другој страни долине реке Алазани у којој се налазе виногради покрајине Кахети. Иза долине почињу да се уздижу висови централног гребена Кавказа. У Кварелију је део групе отишао на дегустацију вина у једном великом подруму а то се показало као промашај, само по пола чаше белог и црног вина и то је све. Из Кварелија смо отишли до старог манстира и цркава Некреси /4.век/ а затим до тврђаве и цркеве Греми /16.век/. На путу за Телави обишли смо манастир Алаверди/6.век/. Задржали смо се мало у Телавију и у повратку преко планине Гомбори свратили до манастира Шуамта. За разлику од претходног путовања када смо овај пут једва прешли сада је он обновљен и најкраћа је веза Телавија са Тбилисијем.

17.06. ГРУЗИЈА–југозапад. Тура југозападно од Тбилисија у покрајини Квемо Картли. Прво смо отишли до утврђеног града Дманиси који је некада био главни трговински центар региона. У граду је било доста старих грађевина од којих сада постоје стара кула, црква базилика из 6. века као и археолошки локалитет из периода од пре 1,75 милиона година. У повратку смо обишли тробродну цркву базилику Болниси Сиони из 5. века. На крају смо отишли до заштићеног подручја Битрвиси у Алгети региону. Овде смо извели једну кружну пешачку туру од 12км кроз занимљив стеновити предео обрастао шумом у коме се налазе мањи кањончићи, кланци и стрме стене на којима су некада била утврђења.

18.06 ГРУЗИЈА–северна тура. Отишли смо на север долином реке Арагви поред цркве и тврђаве Ананури. Прешли смо преко превоја Џвари /2379м/ преко кога пролази пут који су Руси почели да праве 1799.године. Сишли смо на другу страну Кавказа поред минералних извора са великим наслагама травертина и дошли у долину реке Терек. Даље ка северу стижемо до села Степансминда, прелазимо реку и долазимо до засеока Гергети/1700м/ где смо се сместили у једном приватном пансиону. Краћи одмор па полазак на успон до цркве Гергети Тринити /2170м, 13. век/. Обилазак цркве па наставак краће туре до једног врха од 2500м на путу ка Казбеку. Казбек је углавном био у облацима али смо га лепо видели пре тога када смо стигли у Степансминду. Повратак скоро истом стазом у Гергети.

19. Вратили смо се истим путем преко превоја Џвари и стигли до горњег дела скијашког центра Гудаури. Негде са 1180м кренуо је део групе на успон до врха Кудеби /3007м/. Завршни део успона је био по трошном и стрмом каменитом терену. Дужина туре је била око 15км са успоном од око 850м. Повратак у Гудаури и у наставку пута ка Тбилисију обилазимо комплекс од цркава и тврђаве Ананури/13.век/ на обали реке Арагви.

20.06. Дан је био предвиђен за одлазак на планински масив Самсари, врх Диди Абули. Трабало је да кренемо рано али је тога јутра почела да пада јака киша са грмљавином па смо одлучили да не одлазимо тога дана на планину већ смо остали у Тбилисију и обилазило оно што је преостало и по сопственом избору.

21.06. Напуштамо Тбилиси и одлазимо за Борџоми у западном делу Грузије. На том путу прво смо обишли цркву Џвари/6.век/, а затим и катедралну цркву Светичковели /11. век/ која је главна грузијска црква у којој столује грузијски патријарх. Даље у наставку пута ка западу одлазимо до града Горија где обилазимо кућу у којој је рођен Стаљин. Десетак километара удаљени локалитет Уплистсихе /4.век/, град ископан у стенама, покрајина Шида Картли обилазимо након Горија. Наставк пута до Борџомија, излетишта и бање које се налази у Нацоналном парку Борџоми-Карагаули.

22.06. Ујутро смо на кратко обишли Борџоми и наставили пут преко Кутаисија за Батуми на Црном мору. Поподне смо искористили за обилазак Батумија, града са доста нових модерних и кичастих зграда. Батуми се налази у аутономној покрајији Аџарији.

23.06. Обилазимо из Батумија и свраћамо до ботаничке баште. По завршетку обиласка баште настављамо пут поред мора. Задржавање у Кобулетију где су се неки окупали у Црном мору које је било узбуркано и са доста прљавштине у води. Заобилазимо Поти и одлазимо до Зугдидија где смо преноћили. Зугдиди је град у близини границе са отцепљеном Абхазијом.

24.06. У Зугдидију смо обшли град а потом и и палату и цркву Дадијани /19.век/. Преко места Џвари, поред језера уз реку отишли смо у центар покрајине Земо Сванети, односно до места Местие које се налази у „срцу Кавказа“, окружено са свих страна планинама. Предвече смо отишли у краћу шетњу уз долину реке да видимо да ли се може видети Ужба. Нисмо је видели, била је у облацима, видели смо само околне врхове.

25.06. Ујутро смо се из Местије са два џипа превезли на површ до око 2200м. Одатле смо кренули на успон на врх Коругли/3328м/. Прошли мо поред лепих језера, затим успон гребеном па затим падинама сат трошним материјалом кроз које смо пропадали и који је клизио испод ногу па је било отежано пењање. Дошли смо до завршне стрмије падине са исто тако трошном и нестабилном подлогом из које су вирели комади већих нестабилних стена склоних одроњавању при малом додиру. Дошли смо до око 3300м али даље кретање по још горем терену је било још ризичније па сам одлучио да прекинемо успон и ако је до врха остало још само тридесетак висинских метара успона. Пробали смо и на другој страни падине али је ситуација била иста. Вратили смо се истом стазом у подножје. Дужина туре је било око 10км, успона око 900м.

26.06. Напустамо Местију и враћамо се преко Зугдидија и одлазимо до места Кутаисија. Поподне обилазак Баграти катедрале/ 11.век/, и централног дела града на мутној и брзој реци Риони која долази са кавкаских ледника.

27.06. У околини Кутаисија прво смо обишли манастир Гелати /12-14век/ са више цркава и академијом. Вратили смо се у Кутаиси и отишли на север до Прометејеве пећине.

28.06.Дан је био предвиђен за обилазак Националног парка Манглиси, западно од Тбилисија. Већи део групе је хтео да последњи дан проведе у Тбилисију па смо одлучили да они који не остају искористе за одлазак у Сигнани и манастир Бодбе. Отишлисмо тамо, прво Сигнаги па мамастир Бодбе у коме се налази гроб највеће грузијске светитељке, Св.Нино. Отишли смо и до свете воде и то је био уједно и крај нашег путовања по Грузији.

29.06. Повратак авионом ујутро у 4.40 из Тбилисија. У Истанбул смо стигли у 6.сати, чекали све до 14.40 а у Београд стигли у 15.30