MALI KAVKAZ (Jermenija)   -   16.06.2008. - 29.06.2008.

| Prvi deo | Drugi deo |

22. jun - 7. dan
Ujutro smo ustali rano i oko 5.30 krenuli ka vrhu. Dan je bio idealan, kiša prestala, izvedrilo se i blagim travnatim predelima krenuli ka vrhu. Uspon je postepen sve do ispod padina dve vulkanske kupe. Na crnim i braon kamenim padinama još ima snežnika ali smo ih izbegavali.

Na prevoju iznad jezera u krateru počela je ledena kiša koja je kratko trajala.
Jezero u krateru

Na najvišu kotu, vrh Aždaak (3597 m) svi smo izašli oko 9 časova.
Na Aždaaku - 3597 m

Pogled je bio lep na severni deo masiva, površina jezera Sevan na istoku je blago svetlucala. Vratili smo se istim putem do šatora. Spakovali se i oko 11.30 krenuli nazad do sela Gegard gde je oko 16 časova stigao Levon sa minibusom i odvezao nas u Jerevan. Ukupno uspona oko 1800m, dužina ture oko 40km.

23. jun - 8. dan
Pokrajina Tavuš-severoistočno od Jerevana prema Gruziji. Pored jezera Sevan i kroz novi tunel sišli smo u mesto Diližan i još ka istoku niz dolinu do skretanja za manastir Goš.

Manastir je osnovan u 12. veku a sastoji se od nekoliko crkava.
Manastir Goš

Iz Goša smo otišli u manastir Agarcin koji se sada restaurira. Po povratku iz ovih manastira na Sevan otišli smo do mesta Cahkadzor. Žičarom smo izašli do 2400m ka vrhu Cahkunjac (2821m), ali pošto dalje nije radila a spremala se kiša vratili smo se nazad. U Cahkadzoru smo obišli Kečaris manastir osnovan u ranom 11 veku.

24. jun - 9. dan
Pokrajina Aragacon - severozapadno od Jerevana - Ovaj dan smo proveli u obilasku crkava i manastira u oblasti mesta Aštarak, odnosno u području doline reke Kasag.

Kanjon reke Kasag

U selo Ošakan smo bili u crkvi gde se nalazi grob Mesropa Maštoca, tvorca jermenske azbuke. Crkva je bila iz 5. veka ali se na tom mestu sada nalazi crkva iz 19. veka. Zatim smo otišli do crkve Sagmosavank ("manastir Psalama") iz 13. veka na desnom obodu kanjona reke Kasag. Slično, ali 5 km južnije nalazi se crkva Hovhanavank, takođe iz 13. veka. Još južnije u selu Mugni nalazi se istoimena crkva iz 14. veka koja je renovirana u 17.veku. U njemu se nalazi desna ruka Svetog Đorđa. Pri povratku prošli smo preko starog mosta u Aštaraku. Pri povratku u Jerevan obišli smo memorijalni centar i muzej posvećen genocidu - Cicanakaberd.

25. jun - 10. dan
Uspon na Aragac. U 5.30 pošli smo iz Jerevana.

Na planinu do jezera Kari Lič (3190m) stigli smo oko 7.30.
Jezero Kari Lič

Prvo vršimo uspon po lepom danu na južni vrh (3879m). Severna strana vrha je strma i ima snežnih streha.

Na vrh je izašlo 15 planinara.
Na južnom vrhu - 3879 m

Sa ovog vrha silazimo po prilično klizavoj stazi na prevoj ka zapadnom vrhu. Uspon na zapadni vrh ide vrlo krušljivom padinom, preko kamenja koje se lako odranja pa je trebalo pažljivo kretanje. Na zapadni vrh stižemo oko podne.

Zapadni vrh

Još uvek je lep dan, iako počinju da se postepeno javljaju oblaci iz dolina ali ostaje i dalje dobro vreme.

Na zapadni vrh (4080 m) izašlo je 12 planinara.
Na zapadnom vrhu - 4080 m

Sa vrha silazimo prvo južnim grebenom pa niz snežne padine.

Do pred sam severni vrh (4091 m) izašao jedan planinar.
Severni vrh - 4091 m

Na jezero stižemo oko 16 časova.

Pri povratku svratili smo u tvrđavu Amberd na južnim padinama planine
Tvrđava Amberd

a zatim se vratili u Jerevan.

26. jun - 11. dan
Ponovo putem za Aštarak ali sada ka severu. Poseta mogilama "suncepoklonika" u kurdskom selu Ria-Taza. Preko mesta Aparan i prevoja Pamb (2152m) prelazimo u pokrajinu Lori. Silazimo u mesto Spitak a potom u Vanadzor gde se kraće zadržavamo. Odavde dolinom brze reke Debed koja ide ka Gruziji prvo odlazimo do ruševina manastira Kobair iz 12. veka. Zatim dalje niz dolinu pa uspon na površ gde se nalazi manastir Odzun iz 7. veka ali je obnovljena u 13 veku i crkva je iz tog doba. Iz Odzuna silazimo ponovo u dolinu do mesta Alaverdi pa ponovo uspon na plato sa druge strane doline do sela Sanahin i istoimenog manastira iz 12. veka. Povratak u Alaverdi i još dalje na sever dolinom sve do tvrđave Ahtale u kojoj se nalaze crkve iz 13 veka. U ovoj crkvi se nalaze lepe freske što je uticaj blizine Gruzije. Povratak nazad i izlazak na plato gde se nalazi selo Ahpat i manastir iz 10.veka. Obilazak manastira i smeštaj u konaku.

27. jun - 12. dan
Odlazimo iz Ahpata preko Vanadzora i Diližana do jezera Sevan. Manastir na poluostrvu je zatvoren, samo smo ga spolja videli. Sa brda dobar pogled na sve strane, na jugoistok gde se prostire glavno jezero, i na jugu na kupe Gegamskih planina i među njima i Aždaak. Na jezeru smo ostali do predveče, neki su se čak i kupali u prohladnoj vodi na 2000m. Povratak u Jerevan.

28. jun - 13. dan
Dan smo proveli u individualnim obilascima i kupovini po Jerevanu. Uveče u kafani "Kavkaz" u društvu Stepana, Levona i našeg počasnog konzula Babkena Simonjana, koji je takodje i pesnik proveli lepe trenutke uz dobru "živu" muziku i recitovanje poezije povodom Vidovdana i rastanka.

29. jun - 14. dan
Rano ujutro odlazimo iz Jerevana za Prag. Na praskom aerodromu smo, umesto 4 ostali 7 sati! JAT-ov avion malcice zakasnio, Kada su nam rekli da kasni zbog kvara, nije nam bilo svejedno, ali kada se avion odlepio od piste, odahnuli smo i uzivali sat i po vremena u letu iznad kisnih oblaka , kad napokon ugledasmo osuncani Beograd u 15 časova.

Beograd, 03. septembar 2008.