MALI KAVKAZ (Jermenija)   -   16.06.2008. - 29.06.2008.

| Prvi deo | Drugi deo

16. jun - 1. dan
Polazak avionom za Prag u 13.55. U Prag smo stigli oko 15.45. Na aerodromu smo čekali na polazak za Jerevan sve do 21.40.

17. jun - 2. dan
U Jerevan smo stigli oko 04.15 po lokalnom vremenu (razlika je +3 sata). Na aerodromu su nas čekali Stepan i Levon sa minibusom (oni će nam činiti društvo celo vreme našeg boravka). Posle smeštaja u kući kod Stepana i kraćeg odmora ovaj dan je iskorišćen za obilazak znamenitosti i nekih muzeja u Jerevanu. Prvo smo obišli tvrđavu Erebuni (prestonica Urartu kraljevstva, osnovan 782 godine pre nove ere, po kome je Jerevan dobio ime). U podnožju se nalazi istoimeni muzej sa eksponatima nađenim pri otkopavanju stare tvrđave Erebuni. Nakon toga obišli smo muzej starih rukopisa Matenadaran.

Na kraju smo otišli do Trga republike građenog u sovjetsko vreme,
Trg Republike

a veče proveli u Operi na koncertu stilizovanih narodnih plesova.

18. jun - 3. dan
Ovaj dan smo proveli u obilasku pokrajine Armavir, zapadno od Jerevana.

Prvo smo otišli do memorijalnog kompleksa Sardarapat, posvećen bici iz maja 1918. godine nakon koje je Jermenija dobila samostalnost.
Sardarapat

U povratku smo obišli arheološko nalazište Mecamor, značajan lokalitet iz bronzanog doba. Vratili smo se u Ečmiadzin

i prvo obišli crkvu posvećenu Sv.Hripsimi (7.vek),
Crkva Sv. Hripsime

zatim crkvu Sv. Gajane (takođe 7. vek) i na kraju glavnu, katedralnu crkvu u Ečmiadzinu koja je glavni duhovni centar Jermena. Na putu za Jerevan nalazi se spomenik našim vojnim pilotima koji su 1988 godine poginuli u avionskoj nesreći pri dostavljanju pomoći posle velikog zemljotresa. Na kraju današnje rute odlazimo do Zvartnoca, odnosno ruševine hrama posvećenog Sv. Đorđu. Crkve je izgrađena sredinom VII vek. Bila je ukrašena freskama a stradala je u zemljotresu iz 930 godine.

19. jun - 4. dan
Odlazimo na jug u pokrajinu Ararat. Levo od reke Araks se uzdiže Ararat (5165m) koji je još uvek u Turskoj.

Na najbližoj tački našeg puta ka Araratu na jednom kamenitom uzvišenju nalazi se manastir Hor Virap ("duboka podzemna tamnica") gde je bio zatočen Sv. Grigorije Prosvetitelj. Još uvek postoji jama u kojoj je bio zatvoren 13 godina. Tu postoje ostaci crkve iz 5. veka a današnja crkva je iz 1669. godine.
Manastir Hor Virap i Ararat

Putem na jug dolazimo do same granice sa Nahičevanom (pokrajinom koja pripada Azerbejdžanu, iza nje je Iran) ali granica je zatvorena. Skrećemo na istok i preko prevoja (1795 m) ulazimo u pokrajinu Vajots Dzor. Silazimo u mesto Areni, probamo i kupujemo prvi put vino od nara. Preko doline reke Arpe ispod strmih stena usamljena crkva Areni (14.vek).

Desno sa glavnog puta uzanim klancem uz dolinu odlazimo do manastira Noravank (12 vek) na platou ispod strmih crvenih krečnjačkih stena.
Manastir Noravank

Dolinom reke preko mesta Jegenadzor i Vajk, kamenitim i prilično pustim predelima izlazimo na Vorotanski prevoj (2344 m) u južnu pokrajinu Sjunik. Iza prevoja drugi krajolik, ogromne padine i prostori pod zelenim pašnjacima okruženi visokim planinama.

Silazimo pored jezera ka mestu Sisijan i pored puta sa poljima žita i livada odlazimo do Karahundža, stare astronomske opservatorije za koju se pretpostavlja da je starija od Stone Hedge-a, ali je kasnije otkrivena.
Karahundž

Putem još dalje ka jugu stižemo do ispred mesta Goris (odavde ide glavni put za Nagorno Karabah), a onda lošijim putem silazak u klisuru reke Vorotan a onda uspon do velicanstvenog manastira tvrdjave Tatev iz IX - X veka, na stenama obodnog dela klisure. Vratili smo se istim putem do Jegenadzora a onda na istok do banje Džermuk gde smo noćili.

20. jun - 5. dan
U banji se nismo zadržavali već smo se vratili nazad do Jegenadzora a odatle na sever do sela Egegis u kome se nalazi Zorats crkva iz 14. veka. Tu se nalaze još dve crkve iz kasnijeg perioda. Iz Egegisa put nas vodi na sever do Sulemskog prevoja (2410 m) ispred koga se nalazi Sulema karavanseraj. Severno od prevoja pokrajina Gekarkunik. Karavanseraj je podignut 1332 godine i služio je kao sklonište trgovcima i putnicima sa juga na putu ka Sevanu. Sa prevoja smo sišli travnatim predelima sa vulkanskom kupom vrha Armadžan (2825 m) na desnoj strani do mesta Martuni, na južnoj obali jezera Sevan.

Putem pored jezera otišli smo do mesta Noratus gde se nalazi najveće groblje sa kamenim krstovima (hačkarima) u Jermeniji.
Hačkari

Nešto severnije na steni iznad jezera nalazi se crkva Hajrivank iz 9. veka. Preko mesta Sevan vratili smo se u Jerevan.

21. jun - 6. dan
Pokrajina Kotajk - istočno od Jerevana. Otišli smo do mesta Garni gde se nalazio hram grčko-rimskog stila iz prvog veka, na desnoj strani strmih stena klisure reke Azat. Dalje uz dolinu putem se stiže do manastira Gegard. Na ruševinama starijih crkava nalazi se današnji manastir iz 12veka. Deo manastira iz ranijeg perioda nalazi se ukopan u steni. Posle obilaska manastira otišli smo do sela Gegard (1800 m) odakle smo oko podne krenuli na uspon ka vrhu Aždaak.

Uspon uglavnom ide blagim padinama, pašnjacima, sa povremenim nomadksim šatorskim naseljima plemena Jezda, gde se treba dobro paziti ljutih i krupnih kavkaskih ovčara.
Jezdi jezde

Oko 17 časova smo stigli na visinu od 2950 m gde smo postavili šatore. Nedaleko smo našli vodu od ostataka snežnika koji se tope. Predveče je počela kiša koja je padala različitim intenzitetom sve do pred zoru dok je u daljini grmelo.