Veliki
put 2005. (Španija i Maroko)
trinaesti deo: Padova i Venecija
Padova:
Grad u severoistočnom delu zemlje. Glavni je grad provincije Padova u
regionu Venecije. Industrijski centar, ima proizvodne pogone za semena
biljaka, delova za vozila, nameštaja i plastike. Proizvodnja
alkoholnih pića i namirnica, kao što su: testenina,
šećer i konzervirano povrće su takođe važni činilac
ekonomije.
Grad je živopisna slika raznih ulica koje vode pravo u centar mesta.
Univerzitet Padova je jedan od najstarijih u Evropi. Najslavnija crkva
Padove je Crkva svetog Antonija, sagrađena u 13tom veku u
romansko-gotskom stilu. U njoj se nalazi grob Svetog Antonija od
Padove, kao i muzej čudesa i podvižničkog života ovog sveca. Kapela
Skrovenji je čuvena po njenoj unutrašnjosti i sa freskama
koje
je živopisao Florente Đoto. Freske izrađene od strane Ticijana se
nalaze u školi Santo, nekad srednjovekovnoj trgovačkoj hali.
Građanski muzej sadrži starine, kovane novčiće i galeriju primenjene
umetnosti. Botanička bašta vodi poreklo iz 1545. godine, kao
jedna od najstarijih javnih bašti u svetu. Ona je
priznata
od strane Uneskoa 1997. godine kao svetski nasledna baština.
Padova je bio jedan od najbogatijih gradova Severne Italije u kasnom periodu Rimske vladavine. Iako je grad uništen 601. godine od strane Lombardijaca, kasnije je vrlo brzo obnovljen i proglašen nezavisnom zajednicom. Gradom je od 1318. do 1405. godine upravljala familija Karara, i to u periodu kad je grad osvojen od strane Venecije. Mletačka republika je držala grad do njene propasti 1797. godine. Tokom Drugog svetskog rata je Padova pretrpela znatne štete bombardovanjem. Prema popisu iz 2001. godine, grad je imao 209,641 stanovnika. |
Venecija:
Grad je morska luka (najveća na Jadranu) u oblasti severo-istoka
Italije. Nalazi se u regionu Veneto i glavni je grad provincije
Venecije. Venecija leži na 120 ostrva oko kojih se nalazi 177 kanala.
Tu se nalazi laguna gde je ušće reka Po i Pjave. Grad leži
na
krajnjem severu Jadranskog mora. Zbog njene istorijske uloge kao
pomorske sile i trgovačkog centra, Venecija je poznata kao i
«Kraljica Jadrana». Železničke i putne veze preko
kanala
obezbeđuju vezu Venecije sa kopnom. Duge peščane brane, odn.
Granične plaže, na spoljašnjoj strani lagune obezbeđuju
zaštitu grada od mora. Ostrva na kojima je grad izgrađen su
povezana sa više od 400 mostova. Veliki kanal, otprilike 3km
dugačak, teče kroz grad od severo-zapada ka jugo-istoku, deleći grad na
približno dva jednaka dela. Đudeka kanal je širok otprilike
400m, odvajajući Kanal Đudeku (nalazi se na najjužnijoj tački grada) od
glavnog dela grada. Motorna vozila nisu dozvoljena u uskim, vijugavim
ulicama i stazama koje vode ka Starom gradu. Mostovi Starog dela grada
su samo za pešake. Vekovima je najuobičajeno sredstvo
prevoza
bila gondola, jednostavan čamac s ravnim dnom koji se pogonio sa jednim
ručnim veslom. Danas, gondole se koriste uglavnom u turizmu, dok
motorni čamci prevoze skoro celu robu i putnike.
Moderna Venecija se suočavala dosad sa mnogim izazovima, prvi je smanjenje prirasta stanovništva u odnosu na druge gradove Italije. Drugi problemi kojima se grad teško odupire su: erozija, poplave, opadanje vodostaja, zagađenje vazduha i vode u gradskoj zoni i godine postojanja. Nakon poplave iz 1966. godine, međunarodni napori za očuvanje istorijskih tekovina Venecije su vođeni od strane Unesko-a. Od tada su mnoge strukture grada obnovljene i sanirane. Poplava se i ranije tokom istorije grada pojavljivala. Ona nastaje usled mešanja dejstva visokih plima sa olujnim vetrovima. Nekoliko puta su se vršila eksperimentalna merenja gde su pred nepovoljne uticaje postavljane eksperimentalne mehaničke barijere. Vekovno propadanje građevina i drugih struktura, izazvano vekovnim ispiranjem podzemnih vodenih slojeva, našlo je rešenje u granicama upotrebe podzemnih voda i postavljanjem vodenih tokova od obližnjih masiva Alpa. Bilo kako bilo, Venecija je od početka 20tog veka potonula 23cm dublje u lagunu, a 2003. godine su počeli da se razvijaju projekti u visini više miliona dolara radi zaštite grada od daljnjeg potapanja. Konstrukcija od 1.6km duge pokretne odbrambene ograde, koja će zaustavljati plimu, je planirana za završetak u 2011. godini. Broj stanovnika prema popisu iz 2001 godine je iznosio 275,368. Glavna grana ekonomije je naravno turizam u zajednici sa divnom arhitekturom i kanalima. Tu su takođe prisutne i mnogobrojne kulturne i umetničke atrakcije. U gradu postoji nekoliko filmskih festivala koji su kroz protekle godine privlačile posetioce. Grad je takođe poznat po staklariji, ogledalima i perlama. Mnoštvo ovih turističkih suvenira se proizvodi na obližnjem ostrvu – Murano. Venecijska čipka, koja se pravi uglavnom na ostrvu Burano, je takođe popularna. Na kopnu, u Maestru i Margeriti, nalaze se postrojenja za brodogradnju i mnoga druga postrojenja koja uključuju: livnicu, čeličanu i fabriku hemijskih proizvoda. Od Drugog svetskog rata, mnogi Venecijanci su preseljeni u ove oblasti tražeći posao i smeštaj. Luka u Margeriti, koja upravlja sa najvećim delom pomorske trgovine, je premošćena kanalom koji je produžetak Đudeka kanala. Venecija se smatra jednim od najlepših gradova celoga sveta. Gradske strukture i ukrasi, od vizantijskog do renesansnog stila, pokazuju velika umetnička dostignuća. Radovi na Venecijskoj školi su predstavljeni po venecijskim palatama, javnim zgradama i crkvama. Centar i najposećeniji deo grada je trg Svetog Marka. Na istočnom kraju trga je crkva Svetog Marka i Dukaleova palata. Ova dva zdanja predstavljaju najznačajnije spomenike Venecije. Katedrala, koja je počela sa izgradnjom 828. godine, obnovljena nakon požara 976. godine, i rekonstrukcijom u periodu od 1047. i 1071. godine, primer je Vizantijske arhitekture. S druge strane palata, koja je počela sa izgradnjom 814. godine, zatim 4 puta razarana požarom, stalno je obnavljana se više dodavanih umetničkih detalja. Palata je primer italijanske Gotike sa nekim ranim elementima Renesanse. Severna strana trga je oivičena sa Prokuratijem starim (podignut 1496 godine), dok je južna strana trga oivičena Prokuratijem novim (podignut 1584 godine). Oba su izgrađena u italijanskom renesansnom stilu. Tokom vremena Mletačke republike, ove zgrade su bile rezidencije devetorici prokuratora, ili sudija, među kojima je dužd, odn. glavni sudija obično biran. Duž dveju palata i njihovih delova, Atrije i Fabricije nuove, se pružaju rejoni sa kafićima i radnjama. Blizu Duždove palate stoje dve čuvene granitne kule podignute 1180. godine, jedna držeći se krilatog lava Svetog Marka, dok druga se drži na krokodilu Svete Teodore od Studijuma. Najupadljivija karakteristika grada je zvonik Svetog Marka, koji je 91m visok. Izrađen je između 874. i 1150. godine i obnavljan nakon njegovog pada 1902. godine. U pozadini Duždove palate je čuveni Most uzdaha, koji spaja palatu sa javnim zatvorima. On je bio mesto kuda su zatvorenici prolazili ka putu za gubilišta. Odatle su mogli da poslednji put u životu vide spoljašnji svet. Najčuveniji od tri mosta koji prelaze preko Velikog kanala je rialto (podignut 1588. godine). On je oivičen sa duplim redom radnji. Veliki kanal, glavna arterija saobraćaja kroz Veneciju, je oivičen sa starim palatama venecijanske aristokratije, duž kojeg se nalaze mnoge strukture velike istorijske i arhitektske važnosti. Idući dalje na sever, blizu lagune, se nalazi crkva San Đovanija u Bragori iz 15tog veka. Crkva je nekad bila kapela za duždove Venecije, i sa svojim kupolnim i stubastim oblikom pripada italijanskom gotskom stilu. U blizini San Đovanija je najveći spomenik Venecije, bista venecijskog generala Bartolomea Koleonija u jahačkoj pozi. Ovaj spomenik je delo florentinskog umetnika Andreje del Verokija. U blizini biste se nalazi prostor Arsenal, bivše mesto brodogradnje i sada lokacija javne bašte. Ostrva se pružaju prema istoku, u smeru ostrva Lidoa. Ostrvo je grebenskog karaktera i nalazi se van lagune. Poznato je po turističkim odmaralištima i plažama za kupanje. Veliki muzeji, kao što je Ka'di Oro (lociran u gotskoj palati na Velikom kanalu), i istorijske crkve, nalaze se idući kroz grad. Stara biblioteka sadrži otprilike 13,000 rukopisa i više od 800,000 knjiga, neke od njih su neprocenjive vrednosti. Univerzitet Venecije je osnovan 1868. godine. Grad Venecija i njegova laguna su priznati od strane Unesko-a 1987. godine kao svetska nasledna baština. Filmski festival u gradu, svetski najstariji, odigrava se svakog septembra, počev od njegovog osnivanja u 1932 godini. Bijenale, međunarodna izložba savremene umetnosti, se održava svake dve godine od juna do novembra u bašti Kastelo. On se nalazi istočno od crkve Svetog Marka. Udruženi dvogodišnji festivali arhitekture se takođe organizuju u naizmeničnim godinama. Tamo se može videti vizuelna umetnost, kao i godišnji festivali plesa, muzike i pozorišta. Zona oko Venecije je bila naseljena u stara vremena od strane Veneta. Prema tradiciji, grad je osnovan 452. godine, kad su stanovnici Akvileje, Padove i drugih italijanskih gradova našli skloništa na ostrvima lagune od napada teutonskih plemena, koji su izvršili invaziju na Italiju u 5tom veku. Naseljenici su uspostavili sopstvenu upravu, koja je vođena od strane sudova, i koji su sprovodili zakon na 12 glavnih ostrva. Iako su bili deo Istočnog rimskog carstva, Venecijanci su imali izvestan stepen autonomije. 697. godine je stanovništvo organizovalo Veneciju kao republiku pod vođstvom izabranog dužda. Unutrašnje neslaganje je znatno omelo kurs politike vlade tokom sledećih vekova, ali je neprestana pretnja stranih invazija ujedinila stanovništvo. Napadi od strane Saracena 836. godine, i Ugara 900. godine, su uspešno odbijeni. 991. godine, Venecija je potpisala komercijalni ugovor sa Saracenima, gde je bilo reči o politici Venecije: Radije trgovina sa Muslimanima, nego borba protiv njih. Krstaši, i rezultujući razvoj trgovine sa Azijom, doveo je do proglašenja Venecije kao najvećeg komercijalnog centra za trgovinu sa Istokom. Republika je veoma profitirala od podele Vizantijskog carstva 1204. godine, i postala je politički najjača evropska sila na Mediteranu. Porast bogate aristokratije dao je više pokušaja plemića da uspostave političku prevlast, i otuda - stvaranje republike. Do kraja 13tog veka, Venecija je postala kruta oligarhija. U 13tom i 14tom veku, Venecija je bila uključena u seriju ratova protiv Đenove, njenim glavnim trgovačkim protivnikom. U ratu od 1378 do 1381 godine, Đenova je bila primorana da prizna nadmoć Venecije i njenu vlast. Osvajački ratovi su omogućili Veneciji da osvoji teritorije u komšiluku, i da do kraja 15tog veka postane grad-država koja je bila ujedno i vodeća pomorska sila u hrišćanskom svetu. Početak turskih osvajanja polovinom 15tog veka, obeležio je opadanje moći Venecije. Posle toga, suočena sa napadima stranih zavojevača i drugih italijanskih država, snaga Venecije je bledela. Pronalazak pomorskog puta ka Indiji oko Rta Dobre nade od strane portugalskog pomorca Vaska de Game (od 1497. do 1498. godine), ubrzao je opadanje moći Venecije. 1508. godine, Sveti rimski car, papa, Francuska i Španija su se udružili protiv Venecije u Ligi Kambraji, i podelili posed Venecije međusobom. Iako je Venecija ponovo stekla njenu dominaciju putem mudre diplomatije 1516. godine, ona nikad više nije mogla obnoviti njenu političku snagu. 1797. godine je Venecija bila okupirana i ukinuta od strane Napoleona Bonapartea, a zatim je predata Austriji. 1805. godine je Austrija bila prisiljena da preda Veneciju kraljevstvu Italije pod francuskom kontrolom, ali je 1814. godine ponovo stekla vlast nad Venecijom. Godinu dana kasnije, Venecija i Lombardija su se udružile da bi formirale Kraljevstvo Lombardije i Venecije. Venecijanci, pod italijanskim državnikom Danijelom Maninom, glasali su protiv austrijske uprave 1848. godine. Time je nova republika uspostavljena. Austrija, bilo kao bilo, ponovo je uspostavila kontrolu nad Venecijom godinu dana kasnije. 1866. godine, nakon Sedmonedeljnog rata, Venecija je postala deo novo-uspostavljenog kraljevstva Italije. 1902. godine se zvonik Svetog Marka na katedrali srušio. Morao je biti kompletno renoviran (završen 1912. godine). Grad je preživeo teškoće Drugog svetskog rata bez rušenja. 1966. godine, poplava je uzrokovala ozbiljnu štetu istorijskim građevinama. Pozorište La Fenis je izgorelo 1996. godine, a njegova rekonstrukcija je završena u decembru 2003. godine. |
![]() |
tekst:
Mirko Žarković,
PD Naftaš - Novi Sad
fotografije: Dragana Arandjelović, Branislav Božović, Dragan Djukić, Djurdjica Ristić, Vladislav Matković, Predrag Milošević, Miroslav Sardelić, Radmila Rosić i Mirko Žarković vodje puta: Vladislav Matković i Boris Mićić, PD Pobeda obrada izveštaja: Nenad Jovanović - Pobeda Web Team |