Julijski Alpi Triglav i Montaž

08.10. – 10.10.2010.

Triglav je najviši vrh Julijskih alpa. Prema jednoj od legendi ime je dobio po božanstvu Južnih slovena, koje je imalo tri glave. Svojim oblikom je verovatno podsećao, mnoge ljubitelje prirode, na neosvojivog diva. Na vrh Triglava prvi su se popeli meštani okolnih naselja 26. avgusta 1778. god. Najviši je vrh bivše Jugoslavije, a danas simbol Slovenije. Triglav je visok 2864m. a moguće ga je popeti iz više pravaca. Uobičajeni pravci su iz doline Vrata preko Praga i Kredarice,Vršiča i Pogačnikovog doma,doline Soče preko Dolića,   Bohinjskog jezera preko Vodnikovog doma, Pokljuke i Vodnikovog doma. U zimskim uslovima najbezbedniji uspon do Kredarice je iz doline Krme pa oklinčenom stazom na vrh. Severna triglavska stena je izazov alpinista. Dužine alpinističkih smeri su od 600m pa do 1800m sa najtežim ocenama.

Montaž je vrh Julijskih Alpa u Italiji.Nalazi se u severozapadnom delu Julijskih Alpa između Kanalske i Jezerske doline. Upravo iz ovih dolina je moguće popeti se na Montaž(2753m). Sa severne strane je pristup iz Kanalske doline preko planinarskog doma Greko(1389m) i Stuparič bivaka(1587m) odakle počinje jedna od najdužih ferata-oklinčena staza sa čeličnim stepenicama. Sa južne strane se može popeti Montaž iz Jezerske doline od Nevejskog prevoja(1162m) preko planinarskog doma Brazza(1660m) i sedla Forca Disteis.Od sedla postoje dve oklinčene staze,jedna preko Suringar bivaka(2430m) a druga feratom na istočni greben pa na vrh.

Ove godine je naš tradicionalni izlet u Julijskim Alpama imao za cilj uspone na dva vrha. Jedan na Triglav, a drugi na Montaž. Krenuli smo iz Beograda u petak popodnei i nakon uobičajene procedure na granici i monotonog putovanja kroz Hrvatsku stižemo do restorana Plitvice gde nas je sačekao Željko iz Splita. Rano smo stigli na slovenačku granicu i nastavili ka Novom Mestu gde nam se pridružijo Darko. Po mraku stižemo u dolinu Krme odakle je polazna tačka za uspon na Triglav. Manja grupa se priprema i kreće sa vodičem iz Sevnica koga je Toni odredijo. Po lepom vremenu triglavska grupa se popela do Planike.Dalje su nastavili na Triglav i vratili se na spavanje. Uspon od Planike je detaljnije opisan u predhodnim izveštajima. Sutradan je silazak sa Triglava izveden stazom preko Praga do Aljaževog doma.Grupe su se spojile u Sevnicama.

Druga grupa je krenula autobusom za Tarvizio(Trbiž) pa Jezerskom dolinom do Nevejskog prevoja. Napuštamo autobus i minibusom se prebacujemo do Casere Pecol a dalje pešice ka planinarskom domu Brazza. Pojavljuje se jutarnje sunce. Najpre je obsjalo vrh Montaža pa ogromnu stenu. Gde li je ta naša staza?

Jutro na Montazu

Od doma nastavljamo ka podnožju stene. Na južnim padinama se primećuje stado divljih koza. Jurimo ih fotoaparatima, a one navikle na ljude pa poziraju. Mi se utrkujemo ko će bolju fotku da napravi. Stižemo na sedlo Forca Disteis(2201m). Sa prevoja divan pogled na Dunjsku dolinu i kanjon reke Rio di Montasio. Na jugu se vide skijaške staze Kanina.

Detalj sa uspona

U pozadini Kanin

Za uspon na Montaž smo izabrali istočnu varijantu.Dolazimo u podnožje stene dobro markiranom stazom. Odmaramo se i pripremamo za uspon feratom.

Priprema za stenu

Na koju se stranu ide
Nekima je prvi put da se penju oklinčenim stazama. Na svakome je kompletna oprema. Milina je videti kako svi izvršavaju pedantno svoj zadatak. Možda je i strah doprineo takom ponašanju. Ferata je dugačka oko 400m.
Ulaz na feratu

Detalj sa uspona Uspon

Na kraju ferate se izlazi na greben. Ponovo prelep pogled. Grebenom se izlazi na sam vrh Montaža. Na vrhu zatekosmo planinare kojima se nije išlo nazad. Baš smo se dugo zadržali na vrhu. Nakon fotografisanja istom stazm se vraćamo do kombija pa do autobusa.

Okno

Montaz

Male probleme u povratku sa najstarijim članom Nikolom smo brzo rešili. Tonijevim autobusom se vraćamo do Jurkove kuće na Lisci gde je organizovano druženje sa planinarima istoimenog društva. Po ko zna koji put su bili izvanredni domaćini. Sutradan obiđosmo Tonijevu vikendicu gde nas naši prijatelji poslužiše raznim napitcima i slatkišima.

Divojarac

Tonijeva vikendica

Obišli smo i jedno seosko domaćinstvo gde smo ručali i degustirali razna vina. Popodne se sastajemo sa našom Triglavskom grupom i nastavljamo ka Beogradu. Jedan vikend dva ozbiljna vrha su popeta. U Beograd smo stigli pre ponoći.