Julijski Alpi i Kočevski rog

14 -18.09.2007.

Julijski Alpi su najviši planinski masiv na severozapadu Slovenije. Triglav, Škrlatica, Mangart i Jalovec su najviši vrhovi masiva. Najviši vrh Julijskih alpa i Slovenije, Triglav, stalni
je izazov za planinare i alpiniste. Prema jednoj od legendi ime je dobio po božanstvu Južnih Slovena, koje je imalo tri glave. Svojim oblikom je, verovatno, podsećao mnoge ljubitelje prirode na neosvojivog diva. Na vrh Triglava prvi su se popeli meštani okolnih naselja 26. avgusta 1778. god. Triglav, najviši je vrh bivše Jugoslavije, a danas simbol Slovenije,  visok je 2864 m. Penjanje na Triglav je moguće iz više pravaca. Uobičajeni pravci su iz doline Vrata preko Praga i Kredarice, Vršiča Pogačnikovog doma, doline Soče preko Dolića i Bohinjskog jezera preko Vodnikovog doma.

Kočevski Rog je pobrđe oivičeno Kočevskom i Črmošnjičkom dolinom. Južne padine su strme, a severozapadne se lagano spuštaju u Suhu Krajinu. Kočevski Rog je prekriven šumom i stanište je  medveda i divlje mačke. Najviši vrh je Veliki Rog visok 1099 m.

Krenuli smo iz Beograda u petak veče. Malo smo zarotirali plan i krenuli prvo na Kočevski Rog. U Novom Mestu su nas dičekalni naši veliki prijatelji sa vrućim krofnama. Čajem i kafom smo se povratili i krenuli ka planini.

Autobusom dolazimo do Podstenice (600 m). Priprememo se za pešačenje. Makadamskim putem se približavamo vrhu. Kraće pauze pravimo na Štufni i kod Skautskog doma samo rad «medicine».

Dalje, do samog vrha, vodi nas uska, dobro markirana, staza. Veliki Rog je pod šumom.

Na samom vrhu je velika osmatračnica
       za razgledanje okoline.
Osmatračnica na Kočevskom Rogu
        Pečatimo knjižice, upisujemo se u knjigu i
        nastavljamo dalje ka Lukovom domu.
Kočevski rog

Dosta rano smo u domu na osveženju. Popodne provodimo u Novom Mestu. Obilazimo prelep centar i radnje  sa alpinističkom opremom. Predveče stižemo u planinarski dom na Gorjancima. Dočekali su nas prijatni domaćini i planinari sa predsednikom drustva. Veliki izazov nas je čekao narednog dana pa smo rano otišli na spavanje.

Rano ustajemo i krećemo ka Triglavu. Nakon tročasovne vožnje stižemo u dolinu Vrata. Pripremamo se za uspon. Treba popeti preko1800 m nadmorske visine u jednom danu. Stepa odustaje od Slovenke zbog vlažne stene.

Dolina Vrata
Grupa se razdvaja. Jedni kreću preko Praga  i Kredarice na vrh, a drugi Bambergovim smerom.

Bambergov smer

Pošli smo po maglovitom vremenu, a dočekalo nas je sunce iznad 1800 m. Nalazimo se iznad maglenog mora

Magleno more

Put preko Praga je uobičajen za Alpe. Mestimično sajla, klinovi, stepenice i razna osiguranja. Za šest sati stiglo se na Kredaricu. Kraća pauza i osveženje pa na Triglav.

Treba iskoristiti lepo vreme. Druga grupa  se penje na Triglav, težim i oklinčenim putem. Penjemo se ivicom severne triglavske stene koja je, sa svojim mnogobrojnim smerovima, izazov alpinistima. Izlazimo na Triglav iz dva pravca.
Pečat Triglava
Grupa sa Bambergovog smera je malo poranila.
Bambergovci na Triglavu

Susret na vrhu je srdačan, pun lepih emocija. Fotografišemo se čim magla na trenutak nestane.

Škrlatica Planinari pristižu ....  ..... na vrh!

Pripremamo se za civilizaciju. Krećemo za Beograd. Usput se kratko zadržavamo na Bledu i Ljubljani.

U Novom Mestu se, teška srca, rastajemo od Martina, Darka, Lojza i Mladena. Još jednom ... hvala vam!

U Beograd stižemo oko 02h.

Da li će nam i iduće godine biti lepo na Triglavu?  ... Nadamo se da  hoće!