Šar planina, Jablanica, Stogovo i Karaorman (Makedonija)

28.04-02.05.2006.

- prvi deo -

28.04.2006.

Na akciju po planinama zapadne Makedonije krenula je u 19.00 sati grupa od 33 planinara sa dva minibusa.

Selo Vrben

29.04.2006.

Rano ujutro, oko 5.00 sati stigli smo u Mavrove anove, mestašce na zapadnoj obali jezera. Tu smo se prepakovali po kiši koja je počela da pada. Sklonili smo se pod nastrešnice obližnjih objekata da bi se presvukli i oko 7,30 krenuli uzanim putem ka selu Vrben u dolini istoimene reke. Nešto pre 8.00 sati počinjemo turu  po Ničpurskoj planini, krajnjem južnom delu Šar planine. Ničpurska planina je rekom Radikom odvojena od Koraba na zapadu, a Mavrovskom rekom od planine Bistre na jugu.

NIČPURSKA PLANINA

Tura 1.

Polazimo iz sela Vrben (1270 m) dolinom reke idemo skoro tri kilometra zapadno od brda Koža da bi počeli da se penjemo na Bunec (1600 m) odakle nailazimo na prve „krpe“ od snega. Uskoro prestaje šuma i počinju prostrani šarski pašnjaci sa sve više snega, ali zato ne prestaje kiša koja uskoro prelazi u susnežicu. Magla je sve gušća. Prelazimo preko brda Mala planina (1798 m) i predela Vrbenske planine da bi nešto pre podneva stigli na prvi vrh Moravu (2147 m). Sa Morave skrećemo na zapad na prevoj, pa uspon na vrh Leru (2194 m). Sa vrha silazak niz snežnu padinu sa prokopnelim delovima sa dosta potoka i vode koje se slivaju u prostranu dolinu odakle dopire buka  reke koja teče ka Krakornici. Nema više magle i silazimo u skoro pusto selo Brodec  (1400 m). Meštani dolaze u selo samo tokom vikenda i kada nema snega. Stare,  lepe,  oronule i trošne kuće propadaju, crkva je  zapuštena. Iz  sela, trasom puta ispod koga teče voda tunelom ka Mavrovskom jezeru, dolazimo do iznad klisure Radike gde skrećemo lepom stazom sa puta i silazimo u dolinu Radike (1080 m). Upravo tada, oko 15.00 sati, stiže slučajno minibus i spašava nas od još 5 km tabananja makadamom do dogovorenog mesta. Nas 28-oro u minibusu jezdimo dalje pored podivljale Radike, diveći se njenoj neukrotivosti i lepoti. Putem niz Radiku otišli smo preko Debra do Struge i smestili se u školskom internatu gde ćemo prespavati naredne tri noći.

Dužina ture 21 km, uspon 1020 m, učesnika 28.

Jablanica, česti prizori
Jablanica bez oblaka

30.04.2006.

Iz Struge oko 7.00 sati krećemo put planine Jablanice, na granici sa Albanijom. Dan kao juče, kiša i magla. Prvo prolazimo kroz selo Višne da bi posle desetak kilometara stigli u selo Gornja Belica (1420 m) na jugo-istočnoj padini planine. Selo sa dosta vikendica i nekadašnjom karaulom koja je zatvorena. Oko 8.00 sati počinjemo turu po Jablanici.

Okopneće do Ilindana
Silazak sa grebena

JABLANICA

Tura 2.

Krećemo iz sela G.Belica gde šumskim putem ubrzo ulazimo u dolinu brze i bučne reke koja dolazi iz centralnog dela planine. Glavni put odlazi preko reke, a mi nekako uspevamo da pronalazimo stazu koja je sve više pokrivena snegom. Često prelazimo bočne potoke sa povisokim snežnim zidovima na obalama. Preko potoka se jedva nazire strma stenovita padina vrha Čuma sa ostacima materijala koje su lavine odozgo donele. Negde na 1800m izlazimo iz šume, a dolina se širi. Ostaci stubova od telefona koji je vodio do karaule Krstac, smeštene u kraj doline blizu same granice. Da ne bi rizikovali i prešli u Albaniju skrećemo desno uz snežnu padinu sa retkom i kržljavom bukovom šumom izlomljenom lavinama. Šuma  prestaje tek na oko 2000m. Gore padina bez snijega sve više stenovita. Izlazimo na vrh stenovitog grebena Planinski k. (oko 2150 m, prema karti). Lep greben, izdužen od istoka ka zapadu, ali severac reže, nosi sneg koga je već navejao na grebenu. Smenjuju se stenoviti i snežni uzani delovi grebena, vidljivost slaba, snežno belilo, ništa ne raspoznajem i ne vidim da li ima streha, a vrlo su moguće. Snežne padine su sve strmije. Takođe, opasnost od propadanja u rupe pored stenovitih blokova me je primorala da ipak ne rizikujemo i da odustanemo od završnog uspon na najviši vrh planine Crni kamen (2259 m). Bili smo blizu, na oko 600 m daljine  i oko 150 m uspona. Vratili smo se istim putem u selo, po boljem vremenu. Čak smo niz dolinu videli Strugu i deo Ohridskog jezera. Predveče smo otišli u tročasovni obilazak Ohrida.

Dužina ture oko 10 km, uspon 800 m, učesnika 21.

Tek poniklo cveće
Kaćunice

Babin srt  (2242 m), iza Golemi rid
Bilo ih je mnogo

za nastavak kliknite ovde.