Stara planina/Berkovska planina/vrh Kom 2016 m

11. - 13.08.2006.

11.08.2006.

U 16 časova grupa od 15 planinara krenula je na Staru planinu u Bugarskoj. Preko Žagubice, Bora i Zaječara stigli smo na prelaz Vrška čuka oko 21.30. Na granici kompjuteri ne rade, stvorila se kolona pa nam sledi čekanje. Što zbog kompjutera, što zbog namernog maltretiranja na granici ostadosmo do 01,15 h sledećeg dana. Preko Kule i Gramade u Belogradčik, odnosno u turistički dom stigosmo oko 02.30, umesto da smo već pola sna odspavali.

12.08.2006.

Ustali smo kasnije od planiranog vremena i oko 8 sati krenuli ka Berkovici u podnožju Stare planine i vrha Koma. Iz Berkovice penjanje na prevoj Petrohan/1400 m/. Ovaj prevoj je najzapadniji od prevoja koji prelaze preko Stare planine i povezuju Sofiju sa severozapadnim delom Bugarske.

Turu započinjemo u 11.20 jer smo zbog radova na glavnom putu morali dosta da obilazimo ka istoku, skoro do mesta Lom na Dunavu.

Kom (2016 m)

Putokazi Mali Kom

Tura Kom:

Sa prevoja Petrohan /1400 m/ polazimo putem koji vodi do releja na vrhu Zelena glava /1652 m/, ali taj vrh zaobilazimo i nastavljamo ravnim šumskim putem. Put vodi kroz bukovu šumu sve do ispred vrha Mala poljana /1610 m/ odakle počinju goli predeli sa ponekim krdom konja. Padine su obrasle sa borovnicama i malinama. Ispred nas južna padina Malog Koma /1939 m/, ali ga zaobilazimo sa zapada preko Kusurskog suvata. Ispod u dolini potoci koji čine izvorišni deo Nišave. Preko duboke trave sa borovnicama i sitnim klekama stižemo na glavnu stazu koja vodi od doma Kom. Vreme se pogoršalo, samo što ne počne kiša iako u nižim delovima greje sunce. Tako,  malo ubrzano, na vrh Kom-2016 m stižemo oko 14.45 h.
Na vrhu, sprema se kiša

Na vrhu spomenik Vazovu i neki metalni stub. Sa vrha u daljini na jugu nazire se Vitoša, a zapadnije Ruj, u blizini Vidlič i preko jedva vidljiva Suva planina, a na severu pod oblacima Midžor. U nastavku grebena blizu naša granica sa vrhom Srebrna glava ispod čijih padina izvire Visočica. Približavaju  se mlazevi kiše s juga, pa se ne zadržavamo dugo već silazimo stazom do prevoja ka Malom Komu, a onda skrećemo levo na sever kroz šumu do doma Kom/novi/-1506 m/. Ima i Kom stari na većoj visini. Dom je veliki i do njega dolazi asfaltni put od Berkovice /15 km/. Tu nas čeka kombi i silazimo u Berkovici da bi stigli u manastir Čiprovci. Tamo stižemo kasno /oko 19 sati/ i nailazimo na zatvorena vrata. Odlazimo dalje preko Donjeg Loma za Belogradčik.

Tura je bila duga 16 km, visinska razlika oko 650 m. Na vrh je izašlo 13 planinara.

Suncokreti, u daljini Midžor Na  kraju ture, hiža Kom (1605 m)

13.08.2006.

Dan predviđen za obilazak tvrđave i geološkog fenomena poznatog kao „Belogradčićke stene“. Stene su iz doba perma, stare oko 230 miliona godina, a izgrađene su od konglomerata crvenkaste boje. Prostiru se na dužini od 18 km, a širina zone je oko 3 km.

Belogradčik stene

Iz centra grada se penjemo na tvrđavu koja je u donjem delu opasana zidinama i manjim delom stenama dok je treća kapija na samim stenama koje su sa tri strane nepristupačne. Deo tvrđave je iz rimskog, deo iz srednjevekovnog i deo iz turskog perioda. Jedna od markantnih stena nosi naziv „Hajduk Veljko“. Sa tvrđave dobar pogled na grad i okolinu sa velikim prostranstvom crvenih stena različitih oblika  što štrče ka nebu. Neke najimpozantnije imaju i svoja imena.
Tvrdjava u Belogradčiku

Posle obilaska tvrđave prošli smo stazom koja vodi južno do grada kroz predele sa ostenjacima. Po obilasku tvrđave i stena oko 11 sati smo otišli do sela Rabiša i oko 1.5 km udaljene pećine Magura koja se nalazi na brdu Rabiška mogila. Pećina ima velike prostorije,  ali ne baš mnogo stalaktita i satalagmita. Dužina joj je oko 3 km, a deo koji je uređen za  prolaz dug je 1.5 km. Poznata je po crtežima pećinskog čoveka i najveća je pećina u Bugarskoj. Izlaz iz pećine je iznad Rabiškog jezera nastalog u jednoj depresiji, a i  ono je najveće jezero ovog tipa u Bugarskoj. Duboko je oko 40 m. Jezero smo samo videli odozgo, sa brda i nastavili put dalje za Vidin. Granicu sa manje maltretiranja prođosmo oko 15 sati.

Hajduk Veljko Devojka sa knjigom Jedan od stubova

Rabiško jezero Manastir Čiprovci Rogljevske pivnice

Svratili smo u Rogljevo i njihove pivnice kod Petka i Rajke da se malo vinom okrepimo  i obnovimo rezerve. Kad se društvo malo okrepilo oko 17 sati  krenusmo  kući.  Jednu pauzu smo pravili kod Dobre na Dunavu. U Beograd smo stigli oko 22.30 h.