SLOVAČKA
VISOKE I NISKE TATRE, 30.07. – 08.08.2010.

Visoke i Niske Tatre predstavljaju deo planinskog masiva Karpata. Protežu se kroz više zemalja, od Češke pa sve do Rumunije. Niske Tatre su najvećim delom pokrivene četinarskom šumom, a mnogobrojni kanjoni, prelepe doline i vodopadi pravi su izazov za sve ljubitelje prirode. Slovenski raj je zaista odgovarajući naziv za ovaj deo Tatra. Najviši vrh Niskih Tatri je Đumbijer (2042m). Posebno obeležje Visokih Tatri je njihovo direktno uzdizanje iz dolina. Gotovo potpuno su okružene bujnim crnogoričnim šumama koje od golog pojasa gde počinju stene deli uzan pojas klekovine. Svoj zadivljujući izgled Visoke Tatre duguju najpre svom granitnom sastavu, a zatim delovanju lednika koji su izdubili brojne doline, danas isprekidane morenama, poprečnim stenama i gorskim potocima koji se obrušavaju u slapovima. Stene granitnog sastava ne propuštaju vodu, pa otuda toliko gorskih jezera u svakoj od dolina. Najviši vrh Tatri je Gerlahovski štit (2663m), koji je i najviši vrh Karpata.

Kao što smo i obećali prošle godine, nakon naših pet dana provedenih u junu mesecu na Tatrama, evo nas ponovo u Slovačkoj. “Tatranska magija” koja nas je tada omađijala, nije nas ni napuštala sve do sada, pa smo sa velikom radošću i ovog leta pohrlili u Tatre, ali sada i koji dan duže.

Subota, 31.07. Krenuli smo u petak, u 22 sata. Posle udobnog putovanja, ipak malo dužih zadržavanja na putu ka Horgošu, a i samoj granici, oko 9 sati ujutru, stigli smo u Slovačku, na Niske Tatre, u Nacionalni park Slovenski raj. U malom mestu Podlesok, na oko dvadeset kilometara južno od Poprada, na 550 metara nadmorske visine, odakle se u park kreće u različitim pravcima, popili smo prvu jutarnju kafu, doručkovali, malo se razbudili, protegli noge i, posle prepakivanja, svi zajedno krenuli najatraktivnijom stazom, kroz živopisni kanjon Suha Bela (Sucha Bela). I tako...zakoračismo u Raj. Ali, ovog puta, za razliku od prošle godine, potpuno drugačiji, uzburkan, sa puno, puno vode, sa ogromnim vodopadima i slapovima i njihovim zaglušujućom hukom...Kakvo iznenađenje za mene i Milana (jer niko drugi iz cele grupe nije bio ranije) i potpuno drugačija slika od prošlogodišnje! Planinari koji su krenuli u patikama, a i koji nisu planirali “borbu” sa tolikom vodom, posle pređenih nekoliko stotina metara, izuvanja i gaženja preko vode, ili, pak veranja i spuštanja uz i niz klizave i blatnjave strme litice kanjona, dugog 4 kilometra, ipak su odustali.

Snalaženje na nabujaloj rečici

Bezbedno su se vratili u Podlesok i tu odmarali, šetali se, degustirali slovačke specijalitete i pili čuveno crno pivo u simpatičnim slovačkim restoranima. Nas jedanaestoro nastavili smo dalje. Hodamo pažljivo preko klizavih drvenih mostića i metalnih stepenica, na mnogim mestima prelazimo nabujalu rečicu gazeći preko glatkog kamenja, klizavih debala i granja, negde se i izuvamo, pa opet obuvamo cipele i veremo uz strme litice…Dolazimo i do najlepše atrakcije kanjona…do metalnih lestvica koje su pričvršćene sajlama i klinovima uz vertikalnu stenu. Visoke su i po nekoliko desetina metara. Vodopadi i slapovi obrušavaju se pored i ispod njih, kapljice vode rasprskavaju se na sve strane, a na nekim mestima jake bujice preplavljuju i mesta preko kojih gazimo, tako da smo potpuno mokri.

Lestvice

Voda plavi sve

Huk vode je zastrašujući. Penjemo se polako…maksimalno smo koncentrisani…čvrsto se držimo za lestvice, klinove, negde i sajlu. Adrenalin je na vrhuncu…Idemo dalje, opet gazimo preko bezbroj drvenih mostića, pa prelazimo reku preko debala i kamenja, pa opet nailazimo na lestvice…uzbudljivo je, neobično, nikada ranije viđeno…

Čak je i meni i Milanu ovaj kanjon sada pokazao potpuno drugo lice, neočekivano, iznenađujuće…Još malo uspona kroz šumu i stižemo do Prevoja (940m). Tu pravimo pauzu. Nastavljamo do vrha, na 959m, a zatim se crvenom markiranom stazom, kroz šumu, spuštamo do Podlesoka. Kasnije saznajemo da je planinarka iz Čačka propala jednom nogom kroz drveni mostić i prilično povredila butinu i lakat. Kako je bila poslednja, nekako je uspela sama da se izvuče i nastavi hrabro dalje. U Podlesoku smo se odmorili, i mi probali to čuveno slovačko pivo, a zatim autobusom nastavili dalje. Stigli smo u Kralovu Lehotu, malo mesto koje se nalazi u Liptovskom kraju, na ušću reka Vah i Boujanke. Došli smo do Štroblove vile, renoviranog zamka “Slovačke plovidbe” iz 16. veka. Sačekao nas je Frifdrih, koji će narednih osam dana biti naš ljubazni domaćin i kuvar (“beli čovek”, kako smo ga prozvali, jer je, kao kuvar, stalno bio obučen u belo). Veći deo grupe smestio se u kućicama pored zamka (ima ih pet, a svaka ima tri sobe, zajedničku trpezarijui kupatilo), nas nekoliko bilo je u stanu pored Fridrihovog, pored zamka, a u restoranu samog zamka narednih dana ćemo svi zajedno doručkovati i večerati. Te večeri, umorni od neprospavane noći i putovanja, borbe sa nabujalom rekom i prepuni divnih utisaka iz Slovenskog raja, čvrsto smo zaspali.

Nedelja, 01.08.  Posle doručka, krećemo autobusom ka Štrbskem plesu, jezeru i mestu na 1355 m/nv. Ta tako česta reč u Tatrama, pleso, na slovačkom znači planinsko jezero. Mi, koji smo rešili da planinarimo tog dana, izlazimo iz autobusa ranije, na nekoliko kilometara pre plesa, kod tačke Tri studnicky (1140m n/v). Ostatak grupe nastavlja ka Štrbskem plesu, lepom turističkom mestu i zimskom skijaškom centru. Tu će provesti dan, obilazeći okolinu, kupajući se u hotelskim bazenima, a nekoliko njih odlazi žičarom do planinarskog doma “Pod Soliskom” i penje se na obližnji vrh Prednje Solisko (2093m).
Tog dana, naš plan je uspon na vrh Krivan (2494m). Negde sam pročitala da ga zovu i slovačkim Materhornom! “Ko nije uspenjao Krivan, nije Slovak”, kažu u Slovačkoj. Nalazi se na zapadnom delu Visokih Tatri i predstavlja simbol slobode i nacionalne suverenosti Slovačke.

Krivan

Pratili smo stazu obeleženu zelenom markacijom, koja serpentinasto vodi prvo kroz šumu, pa zatim ide između niske klekovine, a onda nastavlja izohipsom do ispod prevoja. Vreme je lepo. Smenjuju se oblaci i sunce…Na 2120 metara dolazimo do raskrsnice, odakle se penjemo na prevoj, nastavljamo preko Malog Krivana (2334m) i dalje, do vrha…Staza celom dužinom grebena ide preko stena i kamenja, većeg ili manjeg…Odozgo vidimo i Krivansko zeleno pleso,  a ispred nas nepreglednu kolonu planinara koji hrle ka vrhu. Mnogi se sa njega i spuštaju… Na vrhu smo uglavnom u oblaku, ali, povremeno, i uspevamo da vidimo nepregledan lanac planinskog masiva Niskih Tatra, ponosni što smo i mi, eto, na njihovom nacionalnom simbolu.

Krivansko Zeleno pleso

Grebenom ka vrhu

Mladi planinar Marko, početnik u ovakvim visokogorskim pohodima, “kršten” je na vrhu. Iako je vreme promenljivo i sve je više oblaka i magle, čini mi se kao da ne žurimo

Na Krivanu

Uživamo, pričamo sa drugim planinarima strancima, razmenjujemo pića, hranu…Čuju se razni jezici. Atmosfera je potpuno opuštena. Gledam ta lica...ozarena su, srećna, zadovoljna…Ipak, moramo nazad. U jednom trenutku, kao da smo osetili nekoliko sitnih kapi kako padaju na naše lice…Srećom, ipak nema kiše! To je bio samo oblak koji je zlokobno zapretio, ali isto tako brzo i nestao…Pažljivo se spuštamo, a posebno smo oprezni na nekim strmim delovima gde gazimo preko ravnih, glatkih stena…Povratak je drugom stazom, preko Važeče doline, ka Štrbskem plesu. Pri silasku, sunce opet prijatno miluje naša lica. U jednom od restorana, pijemo pivo, nalazimo se sa grupom koja je ostala u tom gradiću, i svi zajedno, autobusom se vraćamo u  zamak gde nas čeka naš nasmejani “beli čovek” koji nam je u međuvremenu spremio ukusnu večeru. Po izlasku iz zamka, podigla sam pogled ka tamnom nebu. Milijarde zvezda smeškale su mi se odozgo, obećavajući lep sutrašnji dan…

Ponedeljak, 02.08. Ovaj dan planirali smo za odmor. Uputili smo se ka Niskim Tatrama, Demanovskoj dolini i zimskom skijalištu “Jasna”, sa namerom da posetimo Demanovsku ledenu pećinu. Nažalost, ponedeljkom pećina ne radi, tako da smo je ostavili za neki drugi dan. Dok smo na prijatnom jutarnjem suncu ispijali kafu u bašti jednog restorana, naš vođa je uzeo kartu i na licu mesta napravio plan za kraću šetnju po okolini. Deo planinara ostao je u Jasni da uživa na suncu, a većina grupe krenula je u šetnju. Došli smo do lepog, malog jezera Vrbicke, ušuškanog u zelenilu, od njega krenuli uređenom stazom kroz šumu, između gustog i visokog drveća prekrivenog mahovinom, a zatim uz živopisan šumski potok obrastao zelenilom, koji je hučao i bučao, često praveći manje vodopade i slapove…

Slapovi

Pravi mali raj…za laganu šetnju, odmaranje, sabiranje misli, opuštanje…Postepeno se penjući, došli smo do tačke Tri vodi, a onda smo rešili da se vratimo, jer nas je popodne čekalo kupanje! Opet smo se svi okupili u Jasni, a onda krenuli autobusom, pa redom: jedna grupa izlazi u Liptovskom Mikulašu, gradiću u kome će provesti popodne, obilazeći grad, sportske radnje i uživajući u šopingu i restoranima. Nekoliko kilometara kasnije, iz autobusa izlazi grupa koja odlazi u najveći slovački akva park “Tatralandija”, a mi odlazimo u obližnji Liptovski Trnovec, na plažu. To je malo turističko mesto na obali Liptovske Mare koja predstavlja slovačko more i najveći letnji rekreacioni centar. Liptovska Mara je, u stvari, veštačko jezero na reci Vah, nastalo sedamdesetih godina prošlog veka, ispod čije površine leži 13 potopljenih sela. Tokom leta, tu ima raznih sadržaja: iznajmljivanje čamaca, razni sportovi na vodi, krstarenje brodićem, škola jedrenja na dasci...Tu smo proveli prijatno popodne. Kupali se u hladnjikavoj, ali prijatnoj vodi i odmarali u debeloj hladovini drveća na obali. Sa nje smo, preko puta nas, gledali u vrhove Niskih Tatri, dok smo sa vode nazirali Krivan i druge vrhove Visokih Tatri...U povratku, pokupili smo planinare koje smo ostavili ranije i uputili se ka zamku. Uveče, posle večere, Nebojša i Jasmina zasvirali su gitaru i zapevali, a mi smo im se pridružili. Svi zajedno, proveli smo prijatno veče.

Utorak, 03.08. Prošle godine bila je planirana ova kružna tura oko Soliska, ali smo zbog jake kiše morali da je odložimo za neki drugi put. I eto, tog avgustovskog dana, osvanulo je sunčano jutro. Potajno sam se radovala današnjem izletu i nestrpljivo ga iščekivala. Autobusom odlazimo do Štrbskeg plesa gde ostaju oni koji ne žele da planinare. Mi krećemo žutom markiranom stazom, prema vodopadu Skok. Staza koja vodi do njega, lagana je i prijatna za hodanje. Ide delimično kroz šumu, sa povremenim predivnim pogledima na okolne grebene i njihove vrhove. Jednim delom, pored staze protiče i potok koji svojim hukom i svežinom stvara poseban ugođaj. Hodamo više od sat vremena, a onda, odjednom, u daljini, pojavljuje se taj čudesan vodopad koji se obrušava sa visoke stene. Čujemo mu huk...Već ga slikamo, još uvek iz daljine, nestrpljivi da mu priđemo. Polako mu se približavamo. Odjednom, pre vodopada, ispred nas se pojavljuje jedno malo jezero, sa pravom malom plažom. Tu zastajemo. Fotografišemo. Okrećemo se na sve strane. Veličanstveni prizori...Nijedan aparat na svetu ne može da dočara tu lepotu. Nikakve reči ne mogu da je opišu...Ona mora da se VIDI i DOŽIVI...Krećemo dalje, i tek kada smo se potpuno približili, primećujemo da su to, u stvari, dva vodopada, jedan pored drugog, koji se, uz zaglušujući huk, sa nekoliko desetina metara obrušavaju niz stene...Polako se penjemo uz vodopad, sa njegove leve strane. Staza kojom idemo prilično je strma, ali dobro uređena i obezbeđena. Na neki mestima ugrađeni su klinovi i postavljeni lanci. Popevši se skroz gore, iznad vodopada, pred nama se pojavljuje još jedno predivno jezero...svetluca i bljeska pod suncem.

Skok

Jezero iznad vodopada

Ležemo na uglačane stene oko jezera...Uživamo...Gledamo, gledamo...prosto gutamo očima te neverovatne prizore...sada je vodopad ispod nas, sliva se upravo iz tog jezera pored kojeg sedimo, daleko dole je ono malo, sa plažom, prema severu uzdiže se vrh Patria, zapadnije od njega, na istom grebenu, vrh Satan, ka jugu greben Štrbske Solisko, zastrašujućeg, ali predivnog izgleda...

Malo jezero sa plažom

Nastavljamo dalje kroz Mlynicku dolinu. Gazimo preko širokog, ravnog, pegavog granitnog kamenja. Odjednom, čujemo samo tišinu. Tišinu koja se razliva tom širokom kamenom dolinom, okruženom gorostasnim vrhovima i grebenima...Ne čuju se ni naši koraci. A onda, iznenada, začusmo nešto. Nešto kao cvrkut malog ptića koji je možda zaglavljen u steni, ili je možda gladan i doziva majku. I opet...začusmo ponovo...taj neobičan zvuk ptice koji para nestvarnu tišinu... Neopisivo...Stižemo i do novog jezera, još lepšeg od prethodnih...Capie Pleso, na visini od 2070m, do kojeg se nalazi manje, Okruhle Pleso... Nastavljamo strmi uspon do sedla - prevoja Bistra Lavka (2308m). Došavši do ispod samog prevoja, vidimo da staza vodi kroz skoro vertikalni kuluar, ali je takođe dobro obezbeđena klinovima i lancima.

Capie pleso Kuluar

A onda, popevši se, kao da smo opkoračili prevoj i sada je trebalo sići. Opet je strmo, ali staza je obezbeđena i nije opasno. U istom trenu, sa druge strane prevoja, u Furkotskoj dolini, pred nama se pojavilo u svoj svojoj lepoti još jedno jezero...divno, predivno – Wahlenbergovo jezero.

Wahlenbergovo jezero

Silazimo do njega i tu pravimo pauzu. Posle svih ovih lepota koje smo doživeli za tako kratko vreme, prelepog vodopada i još lepših jezera, Furkotski štit, koji je ostao iznad nas, učinio nam se potpuno neatraktivnim i nije nas mamio da se uputimo ka njemu, iako je do njega bilo vrlo jednostavno doći. Ostavili smo ga za neku drugu priliku. Nastavili smo spuštanje kroz Furkotsku dolinu, spustili se do nižeg Wahlenbergovog jezera, na 2053m, usput ugledali i divokoze na liticama grebena, a onda uputili ka planinarskom domu Pod Soliskom (1840m).

Planinarski dom „Pod Soliskom“

Na tom mestu nalazi se i poslednja stanica žičare koja vodi od Štrbskeg plesa. Ono je sada u našem vidokrugu. Dok sedimo na terasi ovog lepog doma, pleso nam je kao na dlanu. Odmaramo...ne žuri nam se nigde. Prepuni smo utisaka koje smo poneli sa današnje neopisivo lepe ture. Moje srce je ispunjeno, zadovoljna sam. Kao da mi nije više ni bilo važno šta će dalje biti...Toliko sam želela da pređem celu ovu stazu, jer duboko u sebi sam znala i predosećala da će biti prelepo. I zaista je bilo tako...Uživamo uz pivo, čokoladnu tortu, slatku pitu sa sirom i drugim slovačkim „đakonijama“. A onda se lagano spuštamo pored žičare i zimskih skijaških skakaonica i silazimo do jezera. I to nam je bilo jako zanimljivo – da vidimo izbliza kako izgleda skakaonica, od kog materijala je napravljena, kakva joj je podloga. Zamišljali smo sneg i sportiste koji se neverovatnom brzinom spuštaju niz njih...U Štrbskem plesu sastajemo se sa planinarima-šetačima, pa ponovo pijemo pivo sa njima, dok im uzbudljivo prepričavamo našu današnju turu. Ovaj božanstven dan završavamo u zamku, na večeri. I taman kada smo se spremili da legnemo, plavooka Rada dolazi ispod naših prozora i poziva nas na „žurku“ u kućicu broj 1. Nebojša i Jasmina ponovo su zasvirali i zapevali. Pridružili smo im se...Smenjivale su se pesme iz naše mladosti, vesele, tužne... Akordi gitare i naši glasovi razlegali su se kroz tihu, tamnu noć. Malo pre ponoći, već umorni, odazimo na počinak. Dok smo tonuli u san, vraćale su nam se slike jezera, vodopada, vrhova, a u ušima su nam je još uvek hučale bistre vode i potoci koji su proticali pored nas ili se slivali sa planinskih litica...