ŠARA - LJUBOTEN I TITOV VRH

28.05.  -  30.05.2010.

Šar Planina se nalazi na severozapadu Makedonije. Planinski masiv se proteže severoistok-zapad-jugozapad u dužini od 80km,  na površini od 1600km² sa prosečnom grebenskom visinom od 2200m. Pripada mladim venčanim planinama sa karakterističnom klimom. Zime su surove i hladne, a leta prijatna. Najviši vrh Šare je Titov vrh (2747m), na koji se masovno penju planinari krajem maja. Najviši vrhovi Šare (25 preko 2500m) nalaze se na samoj granici Srbije i Makedonije. Mnogobrojna jezera, izvori, pašnjaci, proplanci, vidikovci, vrhovi, edemične biljne i životinjske vrste čine ovu planinu privlačnom za mnogobrojne ljubitelje prirode, skijaše i planinare.Od 39 jezera najveće je Bogovinsko jezero. Na ovoj planini izvire najduža i najveća reka Makedonije Vardar. Popova Šapka je najveći skijaški centar u Makedoniji sa dve žičare i šest ski liftova. Mnogobrojne markirane staze daju velike mogućnosti bezbednom planinarenju.

U petak naveče krenuli smo ka Šar planini. Navikli smo na noćno putovanje. Uz kratka zadržavanja, po potrebi, stigli smo u Tetovo. Dočekali su nas planinari iz Ljubotena, a Zvonko nam se pridružio.

Nastavljamo dalje ka Starom selu, polazne tačke za uspon na Ljuboten.

Staro selo, polazna tačka na usponu

Očekuje nas velika visinska razlika i dugo planinarenje. Samo da nas vreme posluži. Za nepuna tri sata, uz kraće pauze, stižemo do planinarskog doma (1630m). Malo smo se okrepili i nastavili dalje.

Borba za što bolju startnu poziciju Planinarski dom na Ljubotenu

Velika kolona planinara se kreće ka glavnom grebenu Ljubotena. Slaba kišica nas osvežava. U daljini se čuje grmljavina što nije dobro. Nadamo se da će da nas zaobiđe. Zaostale zasnežene površine nisu stvarale dodatne poteškoće. Na vrh stižemo u predviđeno vreme. Vetar i kiša nas poteraše nazad. Čestitamo jedni drugima, fotografišemo se i nazad ka domu.

Kolona ka vrhu Zaostali sneg

Imali smo sreće sa vremenom mada je vidljivost bila loša.

Detalj sa uspona Još malo pa na vrh Ljuboten (2499m)

Ljubazni domaćini su nas dočekali u domu sa vrućom čorbom i hladnim pivom. Brzo smo se dokotrljali do Starog Sela. Na ulazu u selo ispraznili smo prodavnicu. Verovatno je to bio njen najveći godišnji promet. Autobusom stižemo na Popovu Šapku i smeštamo se u istoimenom hotelu. Organizator je priredio lepu zabavu. Rano smo otišli na spavanje. Noćno putovanje i celodnevno planinarenje je bilo  i previše za današnji dan.

Sutradan smo, u zakazano vreme, sa planinarima iz mnogobrojnih društava, iz skoro cele bivše Juge, krenuli na tradicionalni uspon na Titov vrh. Vreme promenljivo ali prijatno za pešačenje. Razvukla se kilometarske kolona planinara.
Početak uspona na Titov vrh

Malo preko livada pa makadamom stižemo do Crnog Kamena (2010m) gde se staza odvaja od makadamskog puta. Zaobilazimo Bakardan i izlazimo na prevoj podno Titovog Vrha. Snažan vetar na prevoju nas gura napred. Lagano napredujemo na završnom usponu ka usamljenoj tvrdjavi. Već je veliki broj planinara na samom vrhu. Vreme se prolepšalo. Nismo se žurili nazad. Fotografišemo se na vrhu sa mnogobrojnim poznatim planinarima.

Završni uspon Titov vrh, 2747m

Istom stazom se vraćamo na Popovu Šapku, pakujemo se i ponovo u bus. Predhodno smo maksimalno iskoristili hotelski tuš. Rastajemo se od naših starih prijatelja.

U našoj grupi su bili i planinari iz Slovenije i Bosne i Hercegovine. Zajedno smo se sećali nastradalog planinara u maju pre četiri godine.

Izvedene pešačke ture:
maršruta dužina vreme trajanja broj učesnika
Staro Selo – Ljuboten Popova Šapka - Staro selo    20km 9h 64
Popova Šapka – Titov vrh - Tanari – Popova Šapka   15km 9h 63

U Beograd smo stigli oko 24h. Na memorijalnom usponu na Titov vrh učestvovalo je oko osamsto planinara.