Uskršnji uspon na RILU - Musala (2925m) i Maljovica (2729m)
 01.04.
- 05.04.2010.

Planinski masiv Rile se nalazi 60km južno od Sofije. Mnogobrojna glečerska jezera,bisti izvori, potoci,vodopadi i vrhovi preko 2700m, čine ovu planinu interesantnom za mnogobrojne turiste, skijaše,alpiniste i planinare. Najviši vrh Rile - Musala (2925m) je najviši vrh Balkana. Dobro markirane staze,mnogobrojni planinarski domovi i skloništa čine Rilu bezbednom preko cele godine. Skijaški centar Borovec, u podnožju Musale, je jedan od najvećih skijaskih centara u Bugarskoj. Uspon na Musalu je moguć iz više pravaca. Najpoznatiji pravci ka vrhu su sa istoka dolinom reke Marice ili preko Zavračice grebenom. Sa južne strane je moguć uspon iz Jakorude i planinarskog doma Grnčar. Istočna strana Musale je strma,uzdiže se iznad Belog Iskara, pa je uspon veoma otežan. Najčešći pravac uspona na Musalu je sa sverne strane iz Boroveca. Žičarom se može popeti do Jastrebeca (2360m) a zatim preko planinarske kuće Musala do vrha.Drugi, alternativni pravac, je direktno iz Boroveca dolinom Musalenske Bistrice do doma pa na vrh.

Rila je stalni izazov planinara Pobede. Njene najviše vrhove, Musalu i Maljovicu, smo peli i u zimskim i letnjim uslovima. Ne zna se kada nam je bilo lepše. Po prvi put smo planirali da za uskršnje praznike popnemo i Musalu i Maljovicu u zimskim uslovima. Manja grupa planinara je krenula ka Rili u četvrtak naveče. Stižemo pre planiranog vremena u Samokov. Dočekala nas je Marijana i nastavila sa nama ka Borovecu.

Zbog najavljene popodnevne promene vremena, odlučili smo da se žičarom prebacimo do Jastrebeca. Nekako smo se ukrcali uz Marijaninu pomoć. Uštedeli smo na vremenu a sačuvali snagu. Zimskom markacijom se penjemo ka Musali. Skijaši su nam dobro pripremili stazu. Pokušali smo grebenom da obiđemo hižu Musalu i da se u što krtaćem roku popnemo do Ledenog jezera. Stigli smo grebenom skoro do Aleko jezera ali nije se moglo do jezera. Nepreglednost silaska i snežne strehe su vrebale na svakom koraku. Odlučili smo se za sigurniju varijantu. Sa grebena smo se vratili unazad na letnju markaciju pa na hižu kraj zaleđenog jezera.

Grebenom ka hiži

Hiža Musala je bila zatvorena. Obilaze je tek po neki skijaš zaljubljenik skijaškog pešačenja. U novom planinarskom domu, koji se gradi skoro dvadeset godina, dočekao nas je ljubazni domaćin sa vrućim čajem. Malo smo se odmorili i krenuli dalje. Sada se neodvajamo od zimske markacije. Lepo prepodnevno sunce zamenila je magla i susnežica. Za nepuna dva sata stizemo u zagrejani dom. Vrh Musale (2925m) je na dohvat ruke. Mogli smo istog dana na vrh ali se ipak odlučismo da sačekamo sutrašnji dan. Možda će jutro doneti lepši dan. Rano smo otišli u krpe..
Nova hiža Musala se gradi

Ustajemo po dogovoru. Vreme se nije promenilo. Na uspon krećemo po maglovitom vremenu. Novi sneg od desetak santimetara je zavejao tragove. Zimskom markacijom se penjemo ka vrhu. Na pojedinim delovima smo krajnje oprezni. Za manje od jednog sata smo na krovu Balkana. Stalno smo u oblaku.

Detalj sa uspona na Ledeno jezero

Malo smo se odmorili, fotografisali i krenuli nazad istom stazom. Svi koji su krenuli na vrh, popeli su se. Pokupili smo našu opremu iz doma gde smo spavali i krenuli u dolinu. Do hiže Musale smo stigli istom stazom a od hiže nastavljamo ka Jastrebecu letnjom markacijom. Letnja markacija se nije videla od debelog snega ali je nama poznata sa letnjih uspona.

Žičarom smo sišli sa Musale u Borovec i smestili se u planinarski dom Šumnaticu. Naveče smo otišli do manastira u Samokovu na bdenije. Prelepa je slika na ulicama grada gde svi nose svojim kućama zapaljene sveće.
Hiža Ledeno jezero

Blizu je vrh Balkana

Musala 2925m

Sutradan, na Uskrs, smo krenuli ka drugom planiranom vrhu Rile. Na Maljovicu smo odlazili sa Rilskih jezera više puta. Dva uspona su bila uspešna a vidljivost nikakva. Stalno nas je pratilo loše vreme na završnom delu uspona. Ovom prilikom imali smo predivan dan. Autobusom dolazimo do kompleksa Maljovice.

Kompleks Maljovica

Dalje nastavljamo pešice ka istoimenoj hiži. Staza je zaleđena i izvanredna za pešačenje. Jutarnje sunce je najavljivalo lep dan. Lagano se penjemo ka Maljovici koja nam je stalno pred očima. Koristimo priliku da je uslikamo onako sveže okupanu u jutarnjem suncu. Zatekli smo usnuli dom na visini od 1960m.

Nastavljamo dalje ka vrhu. Od doma krećemo sa derezama. Zaleđena snežna površina nam je omogućila brzo napredovanje. Dolazimo do eksponiranog dela. Na pojedinim delovima se ne vide stubovi zimske markacije a oni su najmanje dva metra visine. Veoma je vidljiva utabana staza ka vrhu.

Na samom ulazu u strmi deo uspona bili smo veoma oprezni.Idealni su uslovi za proklizavanje a proklizali se nebi baš lepo osećao. Nakon malih početnih poteškoća dalje je sve išlo po planu. Nebo bez ijednopg oblaka. Na završnom delu je i sneg popustio.

Naš cilj

Detalj sa uspona
Kolona ka vrhu

Na vrhu bez magle, bez vetra, nešto  što se samo poželeti može. Nismo se žuri nazad. Sa vrha se vide vrhovi Vitoše, Pirina i drugih nama manje poznatih planina. Vidi se i Musala na kojoj smo juče bili. Istom stazom se vraćamo ka domu i busu.
Uskrs na vrhu
Silazak sa vrha

Rastopljeni sneg je stvarao probleme pri silasku. Na strmom delu smo bili pažljivi pri silasku a na ravnijem delu, bilo je lakše  bez dereza. Naš današnji uspon smo proslavili u prvom kafiću gde je bilo piva. Umor nam nije smetao da naveče proslavimo Uskrs uz izvanredno veče koje nam prirediše planinari Rilskog Turista. Ponedeljak je dan za povratak. Rastali smo se od naših divnih domaćina. Pre Samokova smo obišli jednu staru pravoslavnu crkvu i nastavili ka Sofiji. Malo smo razgledali grad, malo pazarili u Metrou i nastavili ka Beogradu. U Beograd smo stigli pre ponoći. Još jedna uspešna Rila je za nama.