Rila, Bugarska,  21.-23. januar 2005.

Rila:

Planinski masiv Rile se nalazi 60km južno od Sofije. Mnogobrojna glečerska jezera, bistri izvori, vodopadi i vrhovi preko 2700m, čine ovu planinu inreresantnom za mnogobrojne turiste, skiijaše i planinare. Najviši vrh Rile - Musala (2921m) je najviši na Balkanu i predstavlja izazov za mnoge planinare, visokogorce i alpiniste. Planinarski domovi i skloništa čine Rilu bezbednom preko cele godine. Skijaški centar Borovec, u podnožju planine, je najveći skijaški centar u Bugarskoj i polazna tačka za uspone na Rilu.

Planinari Pobede, zajedno sa planinarima drugih društava, željni ekstremnih visina zimi, krenuli su u petak naveče ka Rili. Noćno putovanje autobusom nije pokolebalo planinare da narednog dana, bez pauze, započnu uspon. Lepo vreme i predlog domaćina da pešice izadjemo do doma pod Musalom, je promenilo naš prvobitni plan. Sa teškim rančevima sporo smo napredovali. Markiranim putem, probijamo se kroz šumovitu i vijugavu stazu. Dolinom zaledjenog potoka, stižemo u podnožje skijaških staza, kratko se zadržavamo i krećemo dalje ka domu. Zbog neprohodne uobičajene staze, skijaškom stazom, izlazimo na prtinu koja povezuje Jastrebec i dom pod Musalom. Vreme se promenilo. Umorni, po magli i snegu, stižemo popodne u topli dom. Savladali smo prvog dana preko 1000m visine. Grupa domaćih planinara je pesmom pokušala da nas zadrži ali umor i neprospavana noć su presudili. Rano odlazimo u krpe.

Preko noći se vreme promenilo. Jak vetar, niska temperatura i ogroman sneg žele da nas odvrate od uspona. Ipak, da pokušamo... Dvadeset čeriri planinara, u pedantnoj koloni, kreće ka Musali. Za jedan sat izlazimo na greben koji vodi ka Ledenom jezeru. Sve se više propada, staza se više i ne naslućuje. Udari vetra su i do 30m u sekundi, temperatura 15 stepeni ispod nule. Za nešto više od dva sata stižemo u sklonište na Ledenom jezeru. Srećom bilo je otvoreno. U skloništu smo zatekli ekipu gorske službe koja se vraćala sa vrha. Zbog loših vremenskih uslova obustavili su pretragu za nestalim planinarom. Njihov savet je bio da odustanemo od uspona. Nakon kraće konsultacije prihatili smo njihov predlog. Dostigli smo visnu od 2792m. Nakon pauze vraćamo se u dom Musala. Vrh će da sačeka neku drugu zimu. Ponovo se pakuju stvari za povratak. Oko 3h stižemo na kraj gondole koja ide ka Borovecu. Osveženje na Jastrebecu i povratak.

U Borovec, obasjan suncem, stižemo oko 16h. Kratko se zadržavamo po okolnim kafićima i krećemo ka Beogradu. Rastajemo se od planinara Rilskog Turista i Marijane, koja nas nije napustala ni jednog trenutka. Još jednom hvala. Uz usputna zadržavanja u metrou i na graničnom prelazu, stižemo u ranim jutarnjim satima u Beograd. Hvala svim učesnicima zimskog uspona na Musalu....