P R O K L E T I J E  -  G R B A J A

13. – 16. aprila  2007.

Planinski masiv Prokletija se prostire od Skadarskog jezera na zapadu,
Komova i Mokre planine na severu, Metohijske doline na istoku i reke Drim na jugu. Ukupna površina Prokletija je 3500m2. Najviši vrh Prokletija je Jezerski Vrh (Maja Jezerce) visok 2692m. Karakteristika masiva je da se sastoji od manjih nepravilno raspoređenih grebena. Crnogorske Prokletije su uglavnom obodi masiva. Očigledno da je masiv Prokletija nastao otapanjem lednika. Mnogobrojna lednička jezera, doline i strmi vrhovi čine ovu planinu interesantnom svim ljubiteljima prirode, posebno planinarima i alpinistima. Ridsko jezero je jedno od najlepših jezera u Crnoj gori. Između doline Grbaje i Ropojane nalazi se najlepši deo Prokletija poznat pod nazivom Karanfili.  Stenoviti i strmi vrhovi zaista podsećaju na cvetni  buket.

Iz Beograda smo krenuli u petak. Kasnili smo oko pola sata u polasku, ali zahvaljujući dobroj i brzoj vožnji, u Gusinje smo stigli po planu... Nakon osveženja i prijave policiji, krenuli smo ka Grbaji. Nismo  očekivali da ćemo autobusom stići skoro do samog doma. Malo smo uštedeli na vremenu. Ekipe se pripremaju za uspone.

Sa Stepom kreće kompletna ekipa koja se priprema za uspon na Denali. Njihov cilj je Severni vrh Karanfila. Druga grupa planinara se priprema za uspone na Volušnicu i Karaulu. Pred nama je lep dan i izvanredni uslovi za penjanje. Krećemo iz doma ka Volušnici. Nakon lomatanja na početku konačno smo uhvatili markaciju. Sneg se pojavio na visini od oko 1500 m.

Nastavljamo uspon uz volušnički potok koji na pojedinim mestima pravi male vodopade. Iz bukove šume izlazimo na proplanak i početak volušničkog cirka. Jako sunce i divan pogled su nas naterali na predah. Naziremo mogući pravac ka Volušnici (1872 m). Za tri sata stižemo na vrh sa koga dah zastaje. Verovatno je pogled sa Volušnice na Karafile najlepši. Vidimo i našu grupu u Krošnji kako se probijaju ka visinskom logoru. Nerado smo krenuli sa Volušnice ka Karauli. Istom stazom dolazimo do katuna Volušnice i ne gubeći visinu probijamo se ka stazi koja od doma vodi na Karaulu. Za sat vremena smo na raskrsnici koja vodi ka Trojanu i Karauli. Vrh obilazimo sa južne strane i vertikalno grebenom izlazimo na zaravan. Ponovo lep pogled na sada nešto malo udaljene  Karanfile. Sa Karaule (1915 m) je divan pogled na Gusinje, Plav i Plavsko jezero. U suton stižemo u dom.

Sutradan smo krenuli ka Karanfilima. I ponovo početno lomatanje zbog loše startne markacije. Brzo smo na markiranoj stazi i dolinom Ljubokuća dolazimo podno Očnjaka. Očnjak, obasjan jutarnjim suncem, nije tako surov iz blizine. Stavljamo dereze i ponovo smo u krivudavoj koloni. Izlazimo na zaravan i cirk Ljuljaševića. Mackamo se kremama i sačekujemo začelje kolone. Sa istočne strane približavamo se Karanfilima Ljuljaševića.

Ubrzo smo na grebenu koji deli dolinu Grbaje od doline Ropojane. Ponovo prelep pogled na albanske Prokletije i Bjelič planinu sa najvišim vrhom Crne Gore (Rosni vrh-Maja Rosit 2525 m). Ulazimo u cirk između prvog i drugog Ljuljaševića. Odronjena snežna streha sa Ljuljaševića dva nas opominje na potencijalne opasnosti. Vertikalno uz kuloar izlazimo na greben pa onda levo na Ljuljaševića jedan (2225 m). Kao na dlanu Maja Jezerce, najviši vrh Prokletija.

Dugo smo bili na vrhu. Valjda smo i zaslužili. Malo izmenjenom stazom se vraćamo u planinarski dom. Pripremamo se za povratak. Grupa sa Severnog vrha se uspešno vratila. Razmenjujemo doživljaje. Kraću pauzu smo napravili u Gusinju kako bi se počastili za uspešne uspone po Prokletijama. Ranom zorom sižemo u Beograd.