R I L A, Maljovica (2729m)

16.- 19.05.2008.

Planinski masiv Rile nalazi se 60km južno od Sofije. Mnogobrojna glečerska jezera, bisti izvori, potoci, vodopadi i vrhovi preko 2700m privlače mnogobrojne turiste, skijaše, alpiniste i planinare.

Musala (2925m), najviši vrh Rile, istovremeno je najviši vrh Balkana. Dobro markirane staze, mnogobrojni planinarski domovi i skloništa čine Rilu bezbednom preko cele godine. Skijaški centar Borovec, u podnožju Musale, jedan je od najvećih skijaskih centara u Bugarskoj.

Najviši vrh severozapadne Rile je Maljovica (2729m) u čijem podnožju se nalazi planinarski obrazovni centar Bugarske. Uspon na Maljovicu je moguć iz više pravaca. Uobičajeni pravac je od planinske kuće Maljovica sa istočne strane. Najlepši i najduži uspon je sa severozapadne srane, od Rilskih jezera. Najstrmiji uspon je sa južne strane od Rilskog manastira.

Planinari Pobede su više puta sa Rilskih jezera pohodili Maljovicu. Od toga dva uspona su bila uspesna... a vidljivost nikakva. Stalno nas je pratilo loše vreme na završnom delu. Ovom prilikom imali smo predivan dan. Zajedno sa planinarima iz Novog Mesta organizovana je akcija u znak sećanja na Petera Lužara koji je pre dve godine  preminuo prilikom uspona na Vihren.

Krenuli smo u petak naveče autobusom i u Sofiju stigli prilično rano. Malo smo razgledali grad i prodavnice planinarske opreme. U planirano vreme stižemo u Samokov gde su nas dočekali planinari iz Rilskog Turista. Autobusom dolazimo do raskrsnice za Kompleks Maljovice i planinarsku kuću Vada (1410m). Pripremamo se za pešačenje.

Nakon prebrojavanja krenuli smo lošim asfaltnim putem do Vade. pl. dom Vada
Pl.dom Vada
Stizemo pre planiranog vremena i nastavljamo krivudavom stazom ka planinarskom domu Lovna. Dom je renoviran i otvoren za planinare. pl.dom Lovna
Pl.dom Lovna

Nastavljamo uspon ka planinarskom domu Rilska jezera.

pl.dom Rilska jezera
Pl.dom Rilska jezera

Lepo vreme i prelepi, jasni, široki vidici na okolne planine. Izlazimo iz šumovitog dela. Ne žurimo, zastajkujemo i odmaramo se češće nego što to inače radimo. Na prethodnim akcijama ovaj deo puta uvek smo pešačili po mraku. Močvarne livade su pravi raj za vesnike proleća. Bili smo jedini gosti doma. Ljubazni domaćini su nas nahranili i napojili. Smeštamo se u tri grupne spavaonice, malo ćaskamo i odlazimo  potom na spavanje.

Sutradan smo rano ustali i krenuli ka Maljovici. Vreme je izvanredno,  sunčano i prohladno. Odmah od doma izlazimo na sneg. Rilsko jezero
Rilsko jezero

Zimskom markacijom, utabanom stazom, sižemo do jezera u obliku bubrega...  okovanog ledom. Proleće ovde stiže početkom leta. Od jezera ka Razdelu nije bilo staze. Strmine pri usponu izvanredne su za trening. Nismo koristili dereze. Izlazimo na zaravan i uživamo u prelepim snežnim pejsažima. Razdel (2600m) je raskrsnica planinarskih puteva.

Uspon Sedam Rilskih jezera
Uspon sedam Rilskih jezera

Kratka pauza pa krećemo ka Dodovom vrhu. Čas dole, pa ponovo na gore. Malo dosadno, ali napredujemo. Vidljivost dobra. Stalno posmatramo vrh Maljovice. Izlazimo na Vazov vrh (2669m). Ponovo se spuštamo sto pedeset metara i ponovo uspon na Dodov vrh (2661m). Sa Dodovog vrha spuštamo se na karakterističnu snežnu strehu. Leti je tu uska strma staza. U zimskim uslovima nalik na Mon Blanski nož. Za planinarske sladokusce... prava poslastica. Pažljivo prolazimo i nastavljamo dalje. Na raskrsnici za Rilski manastir ostaju dva planinara. Nastavljamo ka vrhu Maljovice. Sada je stvarno blizu. Na 2729m izašlo je 25planinara. Pogled sa vrha prelep. Ne žurimo se, odmaramo i proslavljamo današnji uspešan uspon.

Kolona Nož

Nakon fotografisanja vraćamo se istom stazom do raskrsnice za Rilski manastir. Kratko se odmaramo i sačekujemo začelje. Zasneženim padinama vertikalno se spuštamo u dolinu. Maksimalno koristimo sneg. Na kraju snežišta uključujemo se na markiranu stazu. Veoma brzo smo savladali 1700m u silasku.

Vrh Maljovice silazak
Na vrhu Maljovice Silazak

Posle svega, jedni obilaze manastir, drugi se tuširaju u hladnom potoku, dok treći uživaju u restoranu. Konačno stiže i grupa iz Boroveca. U povratku prespavali smo do Beograda. Usputna zadržavanja su bila vrlo kratka.  U Beograd stižemo u ranim jutarnjim satima.

Izvedene pešačke ture
maršruta dužina vreme trajanja/h broj učesnika
Pl.dom Vada – Pl.dom Rilska jezera   7km   2,5 27
Pl.dom Rilska jezera  -  Razdel  -  Vazov vrh – Dodov vrh – Maljovica – Rilski manastiri 26km      11,0       27

Osvojeni vrhovi
naziv kota broj učesnika datum
Vazov vrh  2669m 27 18.05. 2008.
Dodov vrh 2661m 27  18.05. 2008.
Maljovica  2729m 25  18.05. 2008.