Rila (Maljovica 2729m) - Bugarska,
02-05. novembar 2007.

Planinski masiv Rile se nalazi 60km. južno od Sofije. Mnogobrojna glečerska jezera, bisti izvori, potoci, vodopadi i vrhovi preko 2700m, čine ovu planinu interesantnom za mnogobrojne turiste, skijaše, alpiniste i planinare. Najviši vrh Rile – Musala (2925m) je najviši vrh Balkana. Dobro markirane staze, mnogobrojni planinarski domovi i skloništa čine Rilu bezbednom preko cele godine. Skijaški centar Borovec, u podnožju Musale, je jedan od najvećih skijaških centara u Bugarskoj. U podnožju Maljovice (2792m), nalazi se planinarski obrazovni centar Bugarske. Maljovica je najviši vrh severozapadne Rile. Uspon na Maljovicu je moguć iz više pravaca. Uobičajeni pravac je od planinarske kuće Maljovica sa istočne strane. Sa severozapadne srane, od Rilskih jezera, je najlepši i najduži uspon. Najstrmiji uspon je sa južne strane od Rilskih manastira.

Treća sreća. Posle dva neuspela pokušaja uspona na Maljovicu sa Rilskih jezera, konačno smo se popeli. Krenuli smo u petak naveče autobusom i mini busom sa zakašnjenjem. Ipak, rano smo stigli u Sofiju. Malo smo razgledali grad i prodavnice planinarske opreme. Defekt na minibusu smo otklonili za vreme pauze i nastavili ka Borovecu. Stižemo po planiranom vremenu u Samokov. Dočekala nas je Marijana i članovi planinarskog društva Rilski Turist, koji su nam se pridružili.

Autobusima dolazimo do planinarskog doma Vada (1410m), polazne tačke za uspon na Maljovicu. Pripremamo se za pešačenje. Nakon prebrojavanja krenuli smo krivudavom stazom ka pl.domu Lovna, koji se renovira. Bio je u jadnom stanju. Nastavljamo uspon ka planinarskom domu Rilska jezera. Mrak nas je uhvatio na izlasku iz šume. Zadnji deo uspona do doma smo prepešačili po mraku i sa baterijskim lampama. Grupa od 45 planinara je stigla u dom za rekordno vreme od 2,5h. Nakon smeštaja i večere, umorni od putovanja, rano smo otišli na spavanje.

Pl. dom Rilska jezera

Sutradan smo rano ustali i krenuli ka Maljovici. Vremenski uslovi dosta povoljni. Ka Razdelu smo išli letnjom markacijom. Jutarnje sunce se probijalo kroz niske oblake. Imali smo sreće da snimimo Rilska jezera. Jutro prohladno. Penjemo se ka Razdelu po ovogodišnjem snegu. Već preko 2400m, ulazimo u maglu. Uspon od doma do Razdela je dosta eksponiran pa po zaleđenom snegu i opasan. Sa Razdela krećemo ka Dodovom vrhu. Čas dole pa ponovon gore, malo dosadno - ali napredujemo. Na većim visinama se ne vidi letnja markacija pa nam to stvara dodatne probleme.

Složno napred

Ipak dosta dobro napredujemo ka Maljovici. Sa Dodovog vrha smo imali malu nedoumicu koju smo brzo rešili uz pomoć karte i GPS-a. Silazak je stvarao dodatne probleme neiskusnim planinarima.Vidljivost se ne popravlja. Stalno smo u oblaku. Na raskrsnici za Rilski manastir ostavljamo rančeve. Vrh je blizu ali se ne vidi.

Kolona ka vrhu Maljovica 2729m

Svi koji su krenuli izašli su na vrh Maljovice (2729m). Prva je izašla najmlađa planinarka sa 9 godina. Njeno ime je ime Pobede - Viktorija. Nakon fotografisanja vraćamo se istom stazom do naših rančeva. Krato se odmaramo i žurimo ka manastiru, da nas ne uhvati mrak. Prvi planinari stižu po danu. Zaostala grupa po mraku.
Viktorija - najmlađa na vrhu

Kasno smo krenuli od Rilskih Manastira. Prepešačili smo preko30km i savladali visinsku razliku od 1630m. Zaista teška planinarska tura. Do Beograda smo prespavali. U ranim jutarnjim satima smo stigli u Beograd. Biće još Maljovice.

Beograd, 06. novembar 2007.