Šarplanina, Ljuboten (2499m)

06.-08.02.2009

Šarplanina se prostire od Lepenca na istoku do Albanske granice na zapadu, od izvora Vardara na jugu do Prizrenske Bistrice na severu. Zauzima ukupnu površinu od 1600 km2, sa prosečnom visinom grebena od 2200m. Prosečna temperatura zimi je -1,5C, a leti 17C. Debljina snežnog pokrivača je u proseku 1m, a traje 4 meseca na visinama iznad 1300m. Vetrovi najčešće duvaju sa severozapada. Mnogobrojna jezera, izvori, pašnjaci, vrhovi, proplanci, životinje i edemično bilje čine ovu planinu privlačnom za planinare i mnogobrojne ljubitelje prirode. Ogromni vodeni potencijal, preko 200 izvora – čista izvorska voda. Šara je i letnja i zimska lepotica, broji 25 vrhova iznad 2500m.

Popova Šapka, sa dve žičare i šest ski liftova, najveći je skijaški centar u Makedoniji. Najviši vrh je Titov vrh (2747m), koji je glavna meta mnogobrojnih planinara u maju mesecu. Najviši vrhovi Šare nalaze se na granici Srbije i Makedonije. Ljuboten je jedini vrh u masivu koji podseća na Alpske vrhove.

Iz Beograda polazimo u petak u 22.00. Sve ide po planu, tako da u Tetovo stižemo oko 7.00. Tu se sastajemo sa domaćinima iz P.D. „Ljuboten“. Posle kraće pauze nastavljamo dalje. Ubrzo dolazimo do Starog Sela (800m), poslednje tačke za autobus. Odatle sa sve opremom nastavljamo peške, sve do planinarskog doma.

Prvi deo puta je bez snega, ali kako smo povećavali visinu prvi susret sa snegom počinje na visini oko 1300 metara. Nakon 3h laganog pešačenja dolazimo do doma (1700m). Veći deo planinara se smešta u dom, ostali u bungalove i šatore. Dan je prelep, sunčan , tako da slobodno vreme provodimo ispred, grudvamo se, pravimo snešku. Nekoliko planinara koristi izvaredno vreme da pokuša da se popne na vrh, uspešno su to i ostvarili.

Prvi deo puta kroz šumu

Penjači
Sneška i drugari

Druženje se nastavilo do duboko u noć, iako rano ustajemo. Domaćini su se zaista potrudili da nam bude lepo.

Večernje druženje
Jutro nije obećavalo. Na završni uspon polazimo u nedelju u 7.00. Kolona se kreće polako, ne pravimo veliko rastojanje zbog magle. Pauze su kratke. Sve do vrha nas prati jak vetar sa snegom. Zanimljivo, niko se nije žalio, niti odustao od uspona. Korak po korak na vrh Ljubotena (2499m) izlazimo oko 10.30. Nekima je ovo repriza, jer su prethodnog dana stajali na istom mestu.

Izlazimo na vrh, Babin zub iza nas

Vrh Ljuboten (2499m)

Zbog jako lošeg vremena ne zadržavamo se puno. Slikamo se i započinjemo sa spuštanjem. Kako smo se pribrižavali domu magla je ostala iza nas. Sunce se pokazalo u par navrata, dovoljno da nam popravi raspoloženje.
Stara škola

Posle malog odmora i ručka pakujemo se i krećemo nazad ka Starom Selu, puni smo lepih utisaka. Pred polazak za Beograd, pravimo grupne fotografije za uspomenu. Sve je proteklo u najboljem redu. U Tetovu se rastajemo sa domaćinima sa željom i dogovorom da se ponovo vidimo. Bez većih zadržavanja u Beograd stižemo u ponedeljak oko 1.00.

Statistika:
- Prešli smo 20.2km za 7.5 h aktivnog kretanja
- Prosečna brzina 2.8 km/h
- Savladana visinska razlika 1675 m

Beograd, 19. februar 2009.