prvi deo | drugi deo | treći deo


Od Beograda do baznog logora...

   Ova godina je za PD »Pobeda« nešto posebno. Pri tom, ne mislimo samo na godišnjicu društva, tačnije 60 godina od osnivanja. Jednostavno kao da su se sve kockice sklopile i to onda kad treba, samo se nižu uspesi. Ekipa ljudi koja nezadrživo napreduje ka vrhovima. Organizuju se akcije, sumiraju se rezultati i komentari su samo u superlativu. Tako treba da ostane i ubuduće, nadamo se da će i drugi krenuti uzlaznom putanjom, i da će planinarenje, kao sport, dobiti zasluženu pažnju i mesto na lestvici koje mu pripada. Do tada, trudićemo se da budemo još bolji, da pokažemo koliko vredimo i koliko nam je stalo do društva u kome živimo.

   Ono o čemu ovde želimo da pričamo je jedna fenomenalna akcija, tek završena, vredna pažnje šire javnosti iz više razloga. Krenulo je slučajno, običnim dogovorom o jednom lepom zajedničkom planinarenju sa planinarima iz Slovenije, preciznije Novog Mesta. Ideja o zajedničkom usponu na najviši vrh Evrope, Elbrus, visok 5642 m je vrlo brzo dobila i svoje poklonike i medju planinarima iz Hrvatske, Bosne, Makedonije. Brojka od trideset ljudi, koliko je planirano u startu, premašena je. Iz Beograda kreće 48+3 planinara. Iz Slovenije je krenulo 9 planinara, iz Hrvatske 5, iz Bosne 2, iz Makedonije 2, iz Srbije 30.

   Naravno, na platou ispod hrama Svetog Save, tog subotnjeg jutra je bilo jako živo. Planinari, prijatelji, rodbina, osmesi na licu, vidi se da svi jedva čekaju da dožive Kavkaz, neki lično, neki kroz priče, sms poruke, fotografije. Slikanje ispred hrama i polazak Lastinim autobusom do aerodroma „Nikola Tesla“.


Planinari retko putuju avionom, posebno ovako velika grupa, ali sve je lepo funckionisalo, sve obavljeno na vreme, kao da to redovno radimo. Naravno i avion je redovno kasnio, ali s obzirom na ekipu koja je krenula na ovo putovanje, to kašnjenje se nije ni osetilo. Polećemo u 14:10 po balkanskom vremenu. Let Jatovog Boinga 737-300 prolazi u najboljem redu, rutinski uz sokiće i neke otužne instant sendviče. Let je trajao koliko su i rekli, nakih dva i po sata, tako da slećemo u 18:40, i toj razlici u vremenu prilagođavamo naše časovnike.

Na beogradskom aerodromu

         
A na ruskom aerodromu Šerementijev klasična gužva, ogroman aerodrom, veliki redovi, ali i to prolazimo. Takvu i toliko pozitivne energije ništa nije moglo da poljulja. Čak ni kad su nam rekli da umesto dva planirana, imamo na raspolaganju jedan »ležeći« autobus, doduše na sprat i da će biti spavanje na smenu. Pa dobro, s obzirom koliko put dugo traje, ni ne može se sve vreme spavati. Veoma nas je zanimala ta ruska varijanta autobusa, koji umesto sedišta ima ležajeve, pomalo smo ih zamišljali i kao svemirski brod. U 21h smo upakovani i polazimo. Da su svemirski brod, pa i nisu, ali kako god da izgledaju, olakšavaju putovanje kroz nepregledne stepe, gde je krivina na putu kadar za fotografiju, brdašca skoro da i nema, tek poneko u daljini.

Putovanje dugo traje, čitava 32 sata i na prvu loptu zvuči zastrašujuće, ali nije tako. Ima dosta pauza, druženje je na nivou, svi su lepo raspoloženi, može se čak reći da smo uživali na ovom putu, a nekako i toliko putovanje daje jednu notu više celoj ekspediciji. U 16:23 smo prešli reku Don, svima nam poznatu iz knjige Ruskog klasika Mihaila Šolohova. Zato smo verovatno i zapamtili vreme.

Spavanjac u ležećem autobusu Nešto što se zove šašlik
 

U neko doba iza ponoći počinjemo da se penjemo. Pojavile su se i krivine. Sve govori da smo jako blizu. Pojavljuju se i prva svetla, definitivno smo u Prielbrusju i uskoro se naš autobus zaustavlja uspred hotela u naselju Terskol (2200 mnv). Ovde je u planu da provedemo dve noći i da obavimo sve potrebne pripreme za uspon, dozvole, nabavku gasa i hrane, možda i neko parče opreme... 

Iako hotel spolja deluje nezavršeno, iznutra je totalno druga priča. Sve sobe nove, uredne, lepo opremljene. Dok polako napolju počinje da sviće, ekipa planinara se ušuškava u snove i maštanja, toliko blizu najvišoj tački Evrope, a ipak i dalje još neviđenoj.


Boravak u ovom mestu do polaska na uspon je prolazio poprilično opušteno. Vremena smo imali dovoljno. U par navrata smo posetili obližnje selo Čeget, šetali pored planinske reke koja protiče pored, svraćali u radnju sa planinarsko- alpinističkom opremom, pokušavali da probamo nešto od tradicionalne ruske kuhinje.

Terskol, nabavka opreme

I dolazi ono najvažnije, sve je spremno za polazaka na planinu, onu pravu, uvek prekrivenu snegom. U 8:30 spremno čekamo, ali papirološke formalnosti čine da polazimo oko 10h. Par kilometara minibusevima a onda sistemom žičara sa kabinama izlazimo do stanice Mir 3450 mnv. Odatle kreće jednosedežnica do lokacije ucrtane na karti kao Barrel Hat. Izuzetno brzo smo izašli do 3700 m i postavljamo prvi bazni kamp. Raspoloženje na nivou, ali da bi tako i ostalo po završetku silazimo na nižu visinu i trudimo se da ostanemo neko vreme, a onda lagano krećemo nazad. Aklimatizacija je jako bitan element u usponu i treba povesti računa da se sprovodi što je moguće lakše i pravilnije. Merimo saturaciju; rezultati su korektni, ipak kod nekih planinara se javlja glavobolja, što obzirom na visinu i visinsku razliku se može smatrati normalnim stanjem.


        
Čekamo na žičaru Žičara i Elbrus

Za sada nas vreme služi sasvim korektno, dobro smo osigurali šatore i proveli smo mirnu noć.


Prvi bazni kamp