H A J L A

14. - 17.02.2008.

U okviru akcije Planinarskog saveza Beograda, pod nazivom Sećanje na Zvonka Blažinu, a u organizaciji PD Pobeda, izveden je uspon na dve planine: Komove i Hajlu.

Za akciju na Hajlu prijavilo se 36 planinara iz Beograda koji su došli u Rožaje različitim prevoznim sredstvima. Tu su nas sačekali planinari iz planinarskog društva Jelenčica, iz Rožaja, koji su nam organizovali traktor za prevoz stvari do doma u katunskom selu Bandžov (1400m).
Bandzov

Sačekalo nas je sunčano, ali veoma hladno vreme i novi sneg visine 30 do 40 cm koji je napadao preko već visokog,             starog snega. Nekoliko planinara popelo se na traktor, a ostatak grupe pešice je došao do sela.

Smestili smo se u domu koji ima 25 kreveta i okolnim katunima.
Planinarski dom

Naša prva akcija bilo je čišćenje snega oko doma, radi lakše prohodnosti do izvora, katuna, itd. Zatim smo krenuli u kraću šetnju po okolini, sa opremom koju je trebalo isprobati, jer je u grupi bilo planinara koji nikada nisu koristili dereze i cepine.

Vežbali smo stavljanje dereza, padove u snegu, korišćenje cepina...

Učitelj

Po povratku u dom, spremili smo večeru i družili se sa planinarima domaćinima.

U subotu ujutru, krenuli smo na turu u 7 sati. Temperatura je bila znatno niža nego prethodnog dana. Na uspon je krenulo 39 planinara.U početku nas je pratilo sunce. Na čelu kolone bili su snažniji i fizički spremniji planinari koji su se smenjivali u prćenju staze koja u početku ide kroz šumu i prilično je strma. Zatim izlazimo na široke livade na kojima je sneg još dublji.
Na livadi Dubina snega

Nekoliko planinara već odustaje. Jako je hladno, ali još uvek bez vetra.

Idemo ka Brahim bregu, a u jednom trenutku, kako bismo izašli na sedlo (2145m), moramo da sečemo padinu skoro vertikalno da bismo izbegli opasnost od lavine.
Vertikala

Po izlasku na sedlo, temperatura pada još niže, počinje da duva vetar i spuštaju se oblaci.

Dubina snega više nije problem, jer dolazimo na strmu padinu na kojoj je sneg zaleđen, pa se zaustavljamo kako bismo stavili dereze. Sa tog dela staze, neposredno pred izlazak na greben (2300m), na predlog vođe grupe, nekoliko planinara moralo je da se vrati, zbog iscrpljenosti i vidnih promrzlina na licu, rukama, nogama...
Greben i strehe

Nastavljamo dalje grebenom na kome takođe ima zaleđenih površina i vrlo opasnih streha, pa smo uz maksimalnu opreznost na vrh izašli oko 12.30 do 13 sati.

Pri vrhu

Ne zadržavamo se dugo, jer temperatura i dalje pada, vetar sve jače duva, vidljivost je sve manja...Ukupno 30 planinara popelo se na vrh Hajle (2403m).

Povratak je bio istom stazom, a u dom smo stizali od 15 do 16.30 sati. Zatim je usledilo raskravljivanje uz piće, hranu, topao «smederevac». Smrznuti i utrnjeni prsti na rukama i nogama lagano su se otkravljivali u toj toploj atmosferi. Oko ponoći, ušuškali smo se u  vreće i utonuli u zasluženi san.
Povratak

Nedelja je osvanula isto tako ledena, sa jakim mrazom. Kasnije smo saznali da je tog jutra, kao i prethodnog dana, temperatura na Hajli bila čak –25 stepeni! Posle pakovanja, krenuli smo sa svim stvarima do reke Ibar koja izvire ispod same Hajle. Tu nas je čekao kombi u koji smo smestili stvari, a mi smo nastavili dalje pešice do Rožaja. Kako smo već bili dobro ogladneli, u ćevabdžinici smo se častili odličnim ćevapima i pivom. Za Beograd smo krenuli u 14.30.

Ostavili smo Hajlu iza nas, visoku, lepu, sa njenim oštrim, izazovnim  grebenom koji pleni i dominira iznad ušuškanih katuna, borove šume i raštrkanih livada. Obučena u belo ruho, zaista je prava zimska lepotica. Koja mami i doziva, ali kojoj se ne smemo predati olako i bez truda, već se za njenu naklonost moramo boriti, moramo biti  dobro pripremljeni i maksimalno oprezni, kao i poštovati sve njene hirove i iznenadjenja.

Greben Hajle

Prepuni utisaka i zadovoljni, u dobroj atmosferi, ušli smo u grad u 21 sat.

Uspon na Hajlu: dužina ture – oko 18 km, savladana visina – 1000 m, vreme trajanja ture – 9 sati, broj učesnika – 39, na Hajlu se popelo 30 planinara.

Izveštaj: Milan Lončar, PD Pobeda, vođa puta

Fotografije: Dragica Kocić (PD Pobeda), Vladislav Jovanov (PD Pobeda), Momčilo Manić (Vukan, Požarevac).