Čvrsnica i Vran  (BiH)
06.-09.jun 2008.

Čvrsnica i Vran su planine koje se nalazi  u jugozapadnom delu BiH. Jugozapadno od Jablanice, sa desne strane reke Neretve,nalazi se Čvrsnica. Postoje dva prilaza ovoj planini.Prvi sa istočne strane, od pritoke reke Neretve kroz kanjon Dive grabovice ,a drugi sa zapadne strane i Blidinjeg jezera. Najviši vrh Čvrsnice je Pločno(2228), a vrh Veliki Vilinac je možda i najlepši. Veliki Kuk, na istočnoj strani planine, je pravi izazov za alpiniste. Čvrsnica je planina sa malo vode, pa je u letnjim mesecima jako rizična, posebno za one koji neznaju gde se nalaze kaptirana izvorišta. Severozapadno od Blidinjeg jezera uzdiže se planina Vran. Najviši vrh je Veliki Vran (2074m). Park prirode Blidinje jezero je posebna prirodna lepota smeštena između planinskih venaca Čvrsnice i Vrana. U neposrednoj blizini jezera nalazi se motel Hajdučke Vrleti i skijaliste Risovac.

Kao i svake godine na izlet iznenađenja pošli smo u petak naveče. Usput  nagadjamo gde se to ide. Prve koji su netačno odgovorili odbacujemo. U Sarajevo stižemo veoma rano. Lasta je opravdala svoje ime. Sačekala nas je Goga i pridružila se izletu iznenadjenju.

Putovanje nastavljamo ka Neretvi i Mostaru. Strme litice i  tamno zelena reka  osnovne su karakteristike kanjona. U Mostaru nas ponovo dočekuju prijatelji planinari. Grad, poznat po Neretvi i mostu, lepo je doteran i prava je atrakcija za mnogobrojne turiste.

Most na Neretvi u Mostaru

Obilazimo mostarske kafiće i prodavnice suvenira. Popodne, po kiši, obisli smo izvor reke Bune i nastavili ka Blidinjem jezeru.

Vrelo Bune i slapovi

Magistralni put smo napustili kod Jablanice i nastavili vijugavim mestimično veoma uskim putem. Konačno smo izašli na zaravan i široko polje. Smestili smo grupu u motel Hajdučke vrleti gde su nam se pridružili planinari iz Splita.

Sutradan smo napravili dve grupe planinara. Jedni su krenuli ka Velikom Vranu, a drugi ka Plocnom. Na Veliki Vran se krenulo direktno iz motela. Na markiranu stazu grupa planinara je stigla na samom grebenu Vrana. Vreme promenljivo, čas sunčano čas oblačno.

Za nepuna četiri sata grupa je izašla na vrh. Udaljena grmljavina nije dozvolila da se grupa duže zadrži na vrhu. Istom stazom grupa se vratila u motel. Uobičajeno, uspon na Pločno započinje iz Masne Luke. Mi smo se autobusom približili markiranoj stazi i uštedeli jedan sat hoda. Na početku je lagana staza koja se probija kroz četinarsku šumu. Ubrzo počinje uspon.
Uspon

U velikom gustišu ne bi bilo prijatno da se izgubi markacija. Izlazimo na zaravan sa karakterističnim kraškim reljefom. Gazimo zaostali lanjski sneg. Usput smo zatekli dva planinara kraj ognjišta. Noć su proveli ispod najobičnijeg šatorskog krila. Nastavljamo zasneženom dolinom ka Pločnom sve do grebena gde se markacija razdvaja. Levo vodi ka Velikom Vilincu, a desno ka Pločnom. Magla je sakrila vrh. Dolazimo do sipara koji je delimično prekriven snegom.Vertikalno se penjemo na vršni greben. Odjednom se oblaci rasturiše i pred nama se ukaza zgrada sa relejom. Znali smo da je to vrh Čvrsnice, Pločno.

Dočekali su nas dežurni domaćini. Odmaramo, razgledamo okolinu. Preko puta doline je Vran.

Pred završni uspon Završni uspon
Uspeli smo i da se fotografišemo.
                         Na vrhu
Pločno, 2228m Pločno u silasku ... magla se razlišla

Istom stazom smo se vratili u Motel.

Ljubazni domaćini su nam omogućili da se operemo i osvežimo. Ponovo putujemo našim busom ka Sarajevu. Obilazimo Baščaršiju, Željine ćevape, malo slatkiša i pravac Beograd.

U pristojno vreme smo se vratili sa izleta koji je za mnoge bijo pravo iznenadjenje. Doviđenja do sledećeg iznenadjenja.

Izvedene pešačke ture:

maršruta dužina vreme trajanja broj učesnika