ALPI 2008

prvi deo | drugi deo | treći deo

Unutrašnja utočišta - mape svih onih mesta na koja odlazimo kada život u savremenom svetu nije više moguć...

iz dnevnika Marijane Negovanović Obradović
tekst vođe puta, Milanke Arsić

Ovogodišnja velika akcija Milanke Arsić imala je prvobitan radni naziv "Jugo-Sloveni ponovo osvajaju evropske vrhove" želeći time da stavi akcenat na nacionalnu šarenolikost grupe sastavljene od Srba, Makedonaca, Crnogoraca, Bosanaca, ali i Bugara i ponovno vraćanje grandioznim Alpima i njihovom gorostasu Mont Blanu.
Izuzetnost ove akcije bila je i u činjenici da je vođa žena koja se na ovaj poduhvat odvažila upravo u godini žene!

3. avgust Sve je počelo po utvrđenom scenariju: topla avgustovska noć, u okrilju svetlosti Svetosavskog hrama i Narodne biblioteke, a tiho iza leđa Vožda, odabrana grupa od 53 planinara pozira novinarima, a potom se moli i pali sveće, za siguran korak, za spokojne uspone i osunčane vrhove...
„Lasta“ nas čeka i uigrani tandem vozača, Dule i Sreta, koji su preneraženi količinom našeg prtljaga i gotovo ljutito nas pitaju,
da li se mi to iseljavamo!?
Nekako smo se spakovali, pre svega zahvaljujući umeću Mirka, Zokija i još nekolicine vrednih momaka, ali i svesrdnoj pomoći naših vozača.

4. avgust Po predviđenoj satnici prelazimo hrvatsku i slovenačku granicu i jutarnju kafu pijemo u Celju, gradu na reci Savinji. Jugo-nostalgičari ga prepoznaju po "Zlatarni". Stari Kelti su ga nazvali Keleja, što je značilo „sklonište“, a Rimljani mu menjaju ime u Celeja. Prijala nam je kratka šetnja cvetnim trgovima i  umivenim ulicama dok se grad polako budio...
Posle okrepljujuće pauze krećemo ka Logarskoj dolini i Savinjskim Alpima, tamo nas čeka prvi izazov, Grintovec! Prolazimo kroz Laško, ali rano je za pivo!

Jutro divno, bistro, sunčano... Putujemo kroz bajkolike predele logarske doline, sela vedrih fasada, cvetnih balkona, bistrih, nemirnih voda... čujemo melodiju reke koja valja belutke ustreptalih duša!

Na 837 mnv, pored planinarskog doma, nas četrdesetak pripremamo se za uspon. Ostatak grupe provešće dan i noć u Logarskoj dolini u ovom lepom domu. Pakujemo opremu, obuvamo cipele i krećemo do slapa Rinka, odakle počinje uspon.

Ovo i nije period kad su slapovi u svom najmoćnijem izdanju, ali nas Rinka svojim letom od 105 metara zadivljuje i predstavlja dobru motivaciju da se krene u izazov
u potrazi za jednim od mogućih utočišta, unutrašnjih utočišta na koja odlazimo, kako to kaže Pol Oster, kad život u savremenom svetu više nije moguć.

Počinje penjanje, vijugavom kamenom stazom, preko brzih planinskih potoka, sa kojih se pije voda dok trnu dlanovi, a onda uz stenu, uz sajlu i klinove, zagrevanje pred sutrašnji uspon. Sunce se skrilo,  nebo je delovalo preteće, vetar je kačio tamne, ljubičaste oblake na vrhove koji su se sve više nadvijali nad nas. Kad smo izašli na samo Kamniško sedlo, po običaju dočekao nas je jak vetar, ali i dom, Koča na Kamniškom sedlu (1864 mnv)... Spolja hladna, metalna konstrukcija iznutra je delovala tako prisno i toplo. Već viđen enterijer, ljubazni domaćini i okrepljujući miris hrane, ukusni gulaš i topli ričet, žestoka prepečenica i veselo ćaskanje, dovoljno da osetite posebnu energiju, kakva se susreće samo na ovim visinama! Posebno kada napolju fijuče vetar!

Već u 20č se povlačimo na spavanje.

05. avgust: Ipak se oblače pojasevi, stavljaju kacige... u 6,30č, grupa kreće na Grintovec, njih 32, dok nas osmoro, pozadinaca, odlučuje da krene pravo u dolinu, do doma na Kamniškoj Bistrici. Spuštamo se oko 4 sata, lagano i često osvrćemo na oblacima skrivene vrhove u nadi da   će  sunce bar na vrhu ogrejati grupu koja je krenula na Grintovec.

Savladali smo 1224 m stalne strmine i utonuli u toplinu doma pored samog izvora Kamniške Bistrice. Zaglušujući huk vode prija, širi neki poseban mir. Odmaramo se, šetamo, pijemo "laško", tamanimo konzerve i sladimo se "zvitekom jabločnim"... Sve u iščekivanju da se pojavi autobus i ostatak grupe!

Pripremamo se za uspon, fotografišemo, formiramo kolonu. Prvi u koloni je Borko, priključak u sredini Mirko i ja na kraju kolone.  Svako od nas ima motorolu radi što bolje komunikacije, čeka nas naporan dan, grupa šarenolika 23-61 godinu, nas 32-je.

Markiranom stazom polazimo od planinarskog doma Kamniško sedlo (1884 m). Nakon jednog sata stižemo do Kotlova i prvih sajli i klinova. U grupi ima planinara koji se prvi susreću sa ovakvim terenom. Lagano prolazimo kroz kotlove, penjemo se na Tursku goru (2551 m), pravimo pauzu. Spuštamo se do Turskog žljeba (2114 m), preko Malih podi po veoma zahtevnom, stenovitom terenu, punom klinova i sajli. Penjemo se na Skute (2532 m). Silazimo sa Skuta, dogovor je da sa Velikih podi penjemo Grintovec.

Dan uveliko odmiče, vremenska prognoza nam ne ide na ruku, popodne najavljuju kišu. Sa  Borkom se ne može uspostaviti veza, krenuo je sa grupom preko Dugog hrbeta (2473 m) na Grintovec (2558m). Počinje da pada jaka kiša, ali na sreću bez grmljavine. Mirko je sa grupom ispred nas, teško je uspostaviti vezu motorolom, ostaje nam jedino da se dozivamo.

Nas 21-no idemo preko Bivaka i Malih vrata na Kokrško sedlo (1791 m), u Cojzovu koču stižemo oko 17.00 č,  u isto vreme pristiže i grupa sa Gritovca.

Većina grupe je mokra, dok ručamo i odmaramo oprema se suši na toplom kaminu. U međuvemenu od Borka saznajem da nema četiri planinara, verovatno su se sa Grintovca spustili  pogrešnom stazom. SMS poruke stižu,  iscrpljeni su i premoreni, spuštaju se stazom ka Kranju. Obaveštavamo domaćine o nastalom problemu,  a oni  nam ljubazno izlaze u susret kontaktiraju domaćine u planinarskom domu na putu ka Kranju o nastalom problemu kako bi našim planinarima pomogli. Razmenjujemo telefone sa domaćinima, zadnja grupa iz doma polazi oko 20 č, ostalo je još 1200 m n/v da se spustimo do planinarskog doma u Kamišku Bistricu. Hvata nas mrak, silazimo niz Kokrišku dolinu po kamenitom i strmom terenu, svi smo premorini, teško nam ide spuštanje po noći, a najteže Marijani. Sa njom je Lepi Zoki koji joj pomaže. Poslednji stižu do planinarskog doma Kamniška bistrica nakon 17 sati hoda.

Za sve nas bio je ovo uspešan i naporan dan.  19 planinara ispelo je 2 vrha, 9 planinara 3 vrha a 4 planinara 4 vrha u Kamniško-Savinjskim Alpima.

Grupa se u celini pojavila pred ponoć! Imali su naporan dan, pratila ih je kiša, uspon je bio izuzetno zahtevan, a za ta dva dana prešli su oko 2800m uspona i oko 2000m spuštanja, preko čak tri vrha: Skute, Turska gora i Grintovec.Oko sedamnaest sati pešačenja bilo je previše čak i za grupu koja stremi ka Mont Blanu! „Lepi“ Zoki to komentariše na svoj način: „ Mazohizam, leči organizam“!