Niske i Visoke Tatre
02.01. - 08.01.2011

Niske i Visoke Tatre su deo planinskog masiva Karpata, koji se proteže od Češke preko Poljske, Slovačke, Ukrajine, Mađarske i Rumunije do Dunava. Upravo se u ovom masivu nalaze i najviši vrhovi nabrojanih zemalja. Niske Tatre se protežu sa istoka ka zapadu i najvećim delom su prekrivene četinarskom šumom. U istočnom delu je najviši vrh Kraleva Hola (1948m) koji se lako prepoznaje po velikom TV-releju. Mnogobrojne doline, kanjoni, vodopadi čine ovaj deo Tatra prelepim za mnogobrojne posetioce, ljubitelje prirode. Sa pravom se i nazivaju Slovenskim Rajem. Najviši vrhovi u Niskim Tatrama su Djumbijer (2042m) i Hopok (2024m) koji su sastavni deo nacionalnog park i najvećeg skijaškog centra Slovačke (Jasna-1285m).
Planinski masiv Visokih Tatra se proteže duž severne granice Slovačke, odnosno južne granice Poljske. U ovom masivu se nalazi preko 25 vrhova iznad 2500m. Najviši je Gerlahovski Štit (2655m). Na samoj granici sa Poljskom se nalazi i najviši vrh Poljske Risi (2499 m). Planina je ukrašena sa 85 planinskih jezera. Najveće je Hincovo jezero koga mnogi nazivaju Hincovo more. Mnogobrojne doline, potoci, vodopadi i jezera čine planinu izvanredno lepom. Prirodna katastrofa izazvana orkanskim vetrom 2007godine, je uništila preko tri miliona stabala četinarske šume.Ova planinska lepotica je povezana sa preko 350km besprekorno obeleženih planinarskih staza, koje su ucrtane u precizne planinarsko-turističke karte.

Bratislava

I ove godine je organizovan tradicionalni izlet u Tatrama, prilagođen skijašima, planinarima i svim ljubiteljima prirode. Za razliku od predhodnih godina ove godine smo obišli i glavni grad Slovačke-Bratislavu. Naveče smo stigli u Kralevu Lehotu i hotel Larion. Planinarsku aktivnost smo podredili vremenskim uslovima i sastavu grupe.

Prvog dana smo se popeli na Čopok. Krenuli smo od Grand hotela belom stazom. Bela staza je za početnike skijanja. Na kraj bele staze put nas vodi kroz borovu šumu do druge skijaške staze koja polazi od ski hotela. Skijaškom stazom odlazimo do Lukove (1650m). Lukova je kraj skijaške staze i preuređen restoran. Nakon kraće pauze nastavili smo sa usponom. Sačekujemo se kod zaleđene meteorološke stanice i odmah krećemo ka najvišem vrhu. Za manje od dva sata smo na 2024m. Pogled sa Čopoka na Visoke Tatre je predivan.

Prebrojavamo vrhove koje smo peli u letnjim uslovima. Kao na dlanu poređali su se Bistra, Krivan, Risi,Gerlahovski, Koprovski, Ladovij i Slavkovski štit. Ispod vrha se nalazi Kamena chata koja je preko cele godine otvorena za planinare. Uživali smo u kuvanim vinima i toplim čorbama. Za prvi dan je bilo sasvim dosta. U povratku je bilo vetrovito. U koloni se vraćamo do Lukove a dalje žičarom do planinarskog doma Kolesko i pešice do autobusa.

Uspon na Chopok

Pogled na Djumbijer Zaledjeni stubovi, u pozadini Chopok

Drugog dana se vreme promenilo pa smo promenili plan. Krenuli smo od planinarskog doma Lučki ka Širokoj dolini. Na početku se ide dobro utabanim putem koji se na kraju pretvara u usku stazu koj bi bila veliki problem da je skijaši ranije nisu utabali. Napravili smo pauzu na raskrsnici puteva. Jedan put,ali zavejan, je vodio ka Djumbijeru a druga ka skijaškim stazama. Odabrali smo drugi put izašli na skijalište i spustili se do ski hotela. Malo nam je bilo pešačenja pa smo nastavili do početne tačke današnjeg pešačenja. Nevreme koje je zahvatilo zapadnu Evropu prenelo se i na Niske Tatre. Mnoge žičare su bile zatvorene zbog jakog vetra, novog snega i niske temperature. Skijaši su skijali na donjim stazama, a planinari su pešačili na proverenim stazama.

Chopok Nikola sa 82 godine na vrhu Detalj sa pešačke ture

Trećeg dana smo poešačili do Tri Vode po dubokom snegu. Za vreme uspona je sneg neprestano padao. Nakon pauze kod, Tri Vode, vratili smo se istom stazom do Hotela Grand i planinarskog doma Kolesko.

Četvrtog dan smo obišli Demanovsku pećinu i od pećine prepešačili prelepom dolinom do Mikulaške hate. U Demanovskoj pećini smo uživali u predivnom pećinskim ukrasima. Pešačka tura je bila lagana i prihvatljiva za početnike.

Uredjeni izvor

Petog dana zbog velikih snežnih padavina i lavinoznog terena smo odustali od uspon na Slavkovski štit. Dan je bio predivan sunčan pa je bilo puno izletnika na Visokim Tatrama. Pre podne smo obišli Poprad i sportske radnje. Autobusom dolazimo da Starog Smokovca odakle se žičarom prebacujemo do Hrebjonka (1285m) i nastavljamo pešačenje ka Zamkovskoj hati. Jedna grupa je obišla Orlovski vodopad druga najstariji planinarski objekat u Tatrama - Rajnerovu hatu. Obišli smo i zaleđene vodopade u Velikoj Studenoj dolini i vratili se do žičare. Iz Visokih Tatri odlazimo po skijaše i zajedno na kupanje u Akva parku.

Sankalište, u pozadini desno - Lomnički štit

Šestog dana, nakon doručka, krenuli smo za Beograd. Kratko smo se zadržali u Segedinu i stigli u Beograd pre ponoći.

Pansion Larion

A ovako je to bilo na skijanju (foto: Svetlana Ceca Veljković)